19 juli 2018

Berlijn 19-VII-'43 Sturen jullie nog een witte jas?


19 -  VII ‘43
Lieve Lilie.

Lang geen bericht gehad. Je brief van 20 juni was het laatste nieuws dat ik kreeg. Misschien komt spoedig weer wat, want de brieven komen langzamerhand door.
Droevig gestemde brief van grootvader gekregen, en ook een brief van Eva Genouy, waarin stond dat grootvader oud wordt, en dat de dokter zegt dat het hart zwak wordt. Ik schrijf direct terug dat ze een doktersverklaring moet sturen naar moeder, als die er dan heen wil bestaat die voorwaarde tenminste. De brief van Eva heb ik doorgestuurd, ze vroeg me of ik jullie op de hoogte wilde brengen.
Wil je eens zoeken of je mijn pas kan vinden, of wel op de gewone plaats, of bij mijn andere papieren in mijn geldkistje, in mijn bureau. De sleutels liggen in de lade. Deze pas liefst meteen aangetekend opsturen.
Verder heb ik weinig te vertellen, alles staat in mijn wekelijkse brieven. Mijn adres verandering hebben jullie gekregen, dat heb ik aan de pakjes gemerkt. Ik weet niet hoe ik jullie moet bedanken voor alles wat je me stuurt, maar vooral niets als je het zelf nodig hebt.
Ik heb Grandpère beloofd dat ik zodra ik verlof kan krijgen naar hem toe ga. Misschien voor dit speciale geval voor Kerstmis. Dan kan ik natuurlijk niet naar huis, dat is zuur.
Lieve zus, als jullie het materieel en moreel zo goed maken als ik, dan heb ik nergens zorgen over. Ik heb nog niets gemankeerd, geen dag verzuimd. Ik rook een sigaar op Maarten zijn gezondheid, doen jullie ook maar zo. Sturen jullie nog een witte jas?
Veel liefs allemaal.
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...