02 juni 2018

Hirschgarten 2 Juni 1943 Ik kom nu op het laboratorium van de fabriek


Hirschgarten 2 Juni ‘43

XI
Beste Paps, Mams en Lily

Het ongelooflijke is geschied, nadat ik drie weken om de tuin geleid ben, kom ik nu op het laboratorium van de fabriek, en ik krijg een aardig onderzoekje. Ik ben via een man die voor de buitenlanders zorgt, met de chemicus in aanraking gekomen, en die bleek in het geheel geen bezwaar te hebben. Dit is wel héél sterk, na alles wat ik eerst te horen kreeg. Maar enfin, alles is vergeven en vergeten.
Gisteren heb ik het pakje No 1 van 20 april ontvangen, d.w.z. ik moet het nog afhalen. De post doet er dus langer over dan de spoorwegen. Gisteren heb ik met Jan een sigaar gerookt uit het vorige pakje. Merkwaardig dat jullie alleen nog de brief No I ontvangen hebt, ik was van plan brief XI vandaag te schrijven! De briefkaart van 25 mei heb ik gisteren ontvangen, dus 2 dagen later dan het pakje van 26 mei!
Voor het vorige pakje heb ik in mijn enthousiasme geloof ik vergeten te bedanken! Maar jullie begrijpt, dat ik er heel dankbaar voor ben. Willen jullie in de pakjes misschien iets doen dat geschikt is om pap te koken? Peulvruchten krijgen we hier nu niet, die zijn eventueel ook welkom. Gisteren was hier in het lager een Ir Damme, Werkspoor, (een kennis van Muinck Keizer, die hier ook is) die vers uit Holland kwam. Hij had niet veel nieuws. Zaterdag geef ik hem een brief mee voor jullie, die je wel eerder zal bereiken dan deze kaart. Ik zal de kaarten ook nummeren, net als de brieven, dan hebben jullie beter contrôle. Schrijven jullie steeds welke brieven verstuurd en ontvangen zijn? Feliciteer tante Fie van me, ik merk dat ze twee weken terug jarig was. Doe een touw om de pakjes, spijkers laten wel eens los. In karton komt het ook goed over.
Veel liefs
Oswald


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...