30 mei 2018

Hirschgarten 30 Mei 1943 Vanmorgen kreeg ik bericht dat ik het pakje kan halen


Hirschgarten 30 mei ‘43
Beste Paps, Mams en Lily

Het kan niet op! Vanmorgen kreeg ik bericht dat ik het pakje kan halen, en vanmiddag heb ik het gehaald. Een prettige zondag. Ik ben met Klaas en Jan en een paar anderen naar de bios geweest, waar we ons wel geamuseerd hebben. Morgen ga ik naar het kantoor, zoals ik gisteren schreef. Daarom geef ik deze brief aan een ander mee, die hem zal posten. Het pakje is verzonden op 26 mei, dat is dus geweldig snel hier. Het is waarschijnlijk het tweede pakje. Het adres was niet goed, de Friedrichstraße is midden in Berlijn, mijn adres is Fridrich Hagener straße 14 in Hirschgarten. Ik heb nog geen andere brieven gekregen dan de brief van 21 mei.
Ik ben op zoek naar een kamer, maar dat kan nog wel wat duren. Om bepaalde redenen wilde ik eerst over wat meer geld kunnen beschikken, willen jullie een postwissel sturen? Ik krijg het geld dan direct van de “lager Fürer”. Ik wilde ook wel graag mijn electrisch scheerapparaat hier hebben. Als het mogelijk is moeten jullie dat sturen. Informeer eens van welke dingen hier invoergeld geheven wordt, dan moeten jullie die niet sturen, anders ben ik direct arm. Het is hier toch al niet goedkoop. Heeft Maarten voor dit pakje gezorgd dat het er zo snel is? Bedank hem er in dat geval uitbundig voor. De inhoud was gelijk aan wat op het papiertje stond. Nu, ik ga nu maar naar bed, gelukkig morgen een uur later op!
Een zoen voor allemaal
Oswald


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...