16 juni 2018

Hirschgarten 16 Juni 1943 De maaltijd bestond vandaag uit aardappelen met gedroogde peertjes.

16 Juni 1943
Lieve nichtjes

Gisteren ontving ik de brief van To (van 31 Mei), nadat ik al een poosje geleden de brief van Arike (van 23 Mei) in mijn archief gekregen heb.
Ik ben getroffen door de attentie van mijn nichtjes, en trouwens van nog meer menschen; Gisteren ontving ik b.v. drie brieven, zaterdag twee, en twee pakjes, en Vrijdag één brief. De post werkt hier met golven, ik heb idee dat de censuur zo nu en dan schoonmaak houdt, dan krijgt iedereen plotseling stapels brieven.
Even heb ik mijn brief moeten onderbreken, om mijn maaltijd te verorberen. Deze bestond vandaag uit aardappelen met gedroogde peertjes. Er was nl. weer eens geen groente te krijgen, en in het laatste paket zaten gedroogde peertjes. Ik maak de aardappels klein, doe de peertjes er bij en zet alles met niet te veel water op. Een beetje zout niet vergeten. Dan maar pruttelen tot alles gaar en droog is. Ik kan wel zeggen dat het eten alle dagen goed smaakt, mits er maar boter en vet in zit. Honger heb ik altijd wel genoeg. Mijn pan is net groot genoeg voor één maaltijd. Twee gangen is te ingewikkeld, daar doe ik niet aan. Zo nu en dan kook ik pap toe, maar we krijgen erg weinig melk, en weinig havermout. Op zo´n dag gaat er géén vet of boter in de aardappels. Zo scharrelen we met ons eten de week door, als alles op is gaan we in een restaurant eten.
Nu ik op het laboratorium sta, gaat de tijd ineens veel sneller, de dag duurt niet zo lang en ik heb wel interesse in wat ik doe. Nadat ik eerst het slechtste er aan toe was, van de 26 studenten die hier zijn, ben ik nu de boffert, want ik ben de enige die in zijn vak werkt.
Ik zit weer erg onrustig te schrijven.
De Tsjechen maken weer muziek, en er is telkens geloop om me heen. Zo ongedwongen als deze kerels zijn. Daar word je jaloers op. Als ze gegeten hebben roken ze eerst een sigaret, en dan gaan ze bij elkaar zitten, dan hier, dan daar, waar ze toevallig op het idee komen, en dan zingen ze het hoogste lied, met harmonica, trompet en clarinet als begeleiding.
En dat duurt tot diep in de nacht als ze daar toevallig zin in hebben.
Ik heb hier al contact gekregen met een imker, het deed me goed weer eens bijen te zien (en te horen!)
Het begin van deze hele geschiedenis, deed me denken aan het gedicht van de schoolmeester getiteld: de schipbreuk. Vraag het maar eens aan oom Gerrit, die kan het wel vinden. Je moet het eens opsturen. Haast zou ik vergeten Mies te feliciteren met haar slagen. Als ik terug kom krijg je een zoen (extra!), reken daar maar op. Ik ga nu nog even wat wandelen, ik ben na de fabriek nog niet in het lager geweest en het is al negen uur. Over mijn kamer heb ik geen nieuws, we moeten nog een week op de beslissing wachten. Het is gek, maar ik merk dat ik al wat aan het lager gehecht ben, het is hier gezellig, en je bent zo vrij als een vogeltje, je hoeft nu eens totaal geen rekening te houden met anderen.
17 juni is het al weer Donderdag, en al weer acht uur, ik heb net mijn eten op. Hierover geen nieuws, het was hetzelfde als gisteren, maar de peertjes zijn nu op, dat is erg jammer. Er zijn hier jongens die niets anders doen dan eten klaar maken, ze maken pannekoeken, gebakken aardappels en liters pap. Waar ze de moed vandaan halen weet ik niet, er blijft dan geen tijd meer over de deur uit te gaan.
Ik zit te wachten tot ik geknipt kan worden. Er is hier in het lager een arbeider die vroeger kapper was (een Tsjech). Het is voor het eerst dat ik thuis geknipt wordt!
Ik ben erg blij met jullie brieven, ook al zou er niets anders in staan dan huis tuin en keukenverhaaltjes. Meestal lees ik de brieven die ik schrijf niet eens over, omdat dit weer veel tijd kost, maar als ik er zo nu en dan een doorlees, merk ik dat er erg veel fouten in staan. Paps (Gerrit) zal deze zonde tegen de Ned. taal wel heel erg vinden. Vooral de half nieuwe spelling die ik schrijf. Nemen jullie me niet kwalijk? Nu lieve nichtjes, het papier is op, prettige vacantie, en allemaal een flinke zoen van
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...