08 mei 2018

Ommen Kamp Erika 8 Mei 1943 Student No 210


Als student heb ik No. 210
Auftrages No. 4123
Ommen Kamp Erika
Beste paps, mams, Maarten en Lily

Direct maak ik gebruik om je te schrijven via een student die het kamp verlaat.
Je hoeft je nergens ongerust over te maken, we worden als “heren” behandeld, waarschijnlijk dit is wel zeker in de opdracht, want als de Duitschers er bij zijn, dan valt er zelfs geen onvertogen woord.
Ik heb nog nooit zoveel oude kennissen ontmoet, zodat het totaal wel over de honderd loopt. We maken ons nergens bang over, we zullen in Duitschland al “vrije” arbeiders tewerkgesteld worden, dus onder de zelfde omstandigheden als de anderen. Hoe het verder moet gaan wat de werkindeling betreft weet ik niet, ik weet alleen dat bij de keuring voor mij lichte (vermoedelijk alleen omdat ik klein ben) arbeid is voorgeschreven. Hebben jullie de brief met de bonnen ontvangen? Het is niet onmogelijk dat er gereclameerd wordt, en dan geef je de rest (wat er over is) maar, vermoedelijk wordt echter nergens over gepraat. (Theoretisch is het genoteerd, maar practisch is alles verkeerd ingevuld. Dus het loopt toch wel goed).
Ik heb nog veel met Jan, Klaas enz. enz. kunnen praten, maar het was niet mogelijk mij bij die groep in te dringen. We slapen op een soort bedden van gespannen jute, die wel wat koud zijn van onder, maar prettiger dan strozakken. Ik voel me beter dan in de eerste dagen v.d. mobilisatie, dus dat gaat best. Het gezelschap maakt alles goed.
Men zegt dat de eerste groep vanmiddag vertrekt, bij deze groep hoor ik. Jan wordt als medicus apart gezet. Hij is een beetje down, omdat zijn verlovingsreis een beetje abrupt is afgebroken.
Het eten is goed, ik heb het warm genoeg, nog niet gemerkt dat ik iets vergeten heb, en ik voel me kiplekker.
Als we in D. ook bij elkaar blijven, dan is het allemaal niet erg meer,
een zoen van Oswald voor allen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...