10 mei 2018

Berlijn 10 Mei 1943 Al die tijd hebben we op de ringbaan gereden


10 mei 1943
Brief I
Beste allemaal

Met Jan zit ik aan een gammele tafel te schrijven. Schrijven geeft echter nog niet veel want we weten nog niet waar we heen gaan. Ik zal mij brieven nummeren, dan weten jullie of er één zoek is.
De behandeling is hier haast het zelfde als in Ommen. Met deze methode komen we er goed af. Er zijn hier goede douches en wasgelegenheden. Moeder zou het netjes genoeg vinden. De barak wordt goed schoongehouden. In het begin liet ik waarschuwen met behulp van anderen, omdat ik geen briefkaarten had. Het zal je wel bereikt hebben, nu ik wat beter in de gelegenheid ben schrijf ik uitvoerig.
In Berlijn kwamen we gisteren om ongeveer 10 uur. Het is echter vier uur geworden voor we uitstapten. Al die tijd hebben we op de ringbaan gereden, om ten slotte op een verkeerd station bij een verkeerd lager uit te stappen. Mijn papieren koffer is bijna kapot, maar dat is niet zo erg, op de terugreis zal ik minder meenemen dan heen.
Maar laat ik liever een geregeld verslag schrijven van wat er gebeurd is sinds het vertrek uit Ommen. We vertrokken ongeveer 9 uur uit het kamp in de stromende regen. De trein bestond uit oude 3e klas Franse wagons met leren kussens. Ik zat in een gezellig compartiment, we hebben de reis met veel moppen verkort. We wilden De reis ging vlot tot Potsdam, we reden tot onze verbazing verder. Het was toen zondagmorgen, ongeveer tien uur. We mochten de trein niet uit. Na Potsdam zijn we kennelijk zoek geraakt bij de spoorwegen, we zeulden heen en weer, twee keer langs de zelfde plaats en zo, tot we in Rehbrücke aankwamen, om vier uur. Daar is een “doorgangs kamp” van waaruit we gedistribueerd werden. Later hoorden we dat we in dit kamp niet thuis hoorden, maar in het Olympische kamp in Potsdam.
Vanmorgen zijn we naar de faculteiten ingedeeld, waar we heen gaan is nog niet bekend, men doet zijn best schijnt het, ieder behoorlijk in zijn werk te krijgen. We krijgen hier het zelfde als in Ommen, wat eten en  drinken betreft, eigenlijk iets beter. Verder doen we de hele dag niets, aangezien het mooi weer is, is dat niet erg. Zo nu en dan worden we geteld en geadministreerd en zo, en dan weer eens eten. Ik slaap op de zelfde kamer als Jan, dat is erg prettig. Ook Pels Rijcken en andere vrienden van Jan en mij. Tot nu toe hebben we meer het idee van een vacantie trip, een kampeerreis of zoiets, dan van een Arbeitseinsatsz. Maar dat kan nog wel veranderen. Hier in het kamp zitten veel Franschen, ik heb veel met ze gepraat en ik kan jullie zeggen dat de verhoudingen zijn als bij ons. Mams hoeft zich dus niet te schamen. We merken hier in het  kamp minder van de politiek en de Duitschers dan in Utrecht, en we hoeven helemaal geen blad voor de mond te nemen, minder dan in Holland. De reis was wel interessant vooral het laatste stuk door en om de stad.
Jullie moeten de groeten hebben van Jan, waarschuw vooral zijn moeder.
Schrijven hierheen kan pas als ik een vast adres heb, dus later. Het is moeilijk hier aan kaarten en postzegels te komen, en ik had gisteren geen zin meer lang in de rij te staan, vandaar dat ik pas maandag schrijf. Overigens is mijn poëtische ader, herstel proza-ader verstopt, ik zal nog wel eens uitvoeriger schrijven. Voorlopig weten jullie genoeg, ben gezond, voel me goed en zit bij mijn vrienden. Over een paar dagen zal ik wel veel meer weten. Hoe zijn de photo’s van Petertje geworden? Schrijf terug hoe het met Berend e.a. afgelopen is.
Een zoen aan allemaal, 
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...