07 mei 2018

Ommen 7 Mei 1943 De stemming is hier best


Ommen 7 mei 12 uur 15

Beste Paps mams enz. enz.

Alles valt geweldig mee tot nu toe. Een prettige treinreis 2e klas naar Ommen en nog voor één uur lagen we te slapen. Anderen hebben het slechter getroffen, b.v. Jan Egberts e.a. die pas om 3 of 4 uur terecht waren. Bij keuring ben ik geschikt verklaard voor de barak, en voor lichte arbeid(!). Bedenken jullie dat ik voor de roeikeuring altijd goedgekeurd ben zonder voorbehoud. Ik heb hier wel veel vrienden ontmoet, Jan, Klaas en zijn broer, Roelof en nog veel andere kennissen van de HBS.
De stemming is hier best, we mogen rondlopen en we zien en spreken elkaar dus zonder moeite. De nieuwe bonkaart heb ik vergeten in te leveren, en daarom stuur ik hem jullie terug, voor het geval er gereclameerd mocht worden.
Ik heb nog niet gemerkt dat ik iets vergeten heb, dus dat zal wel loslopen.
Het staat nu vast dat we naar Brandenburg gaan, verder is niets bekend. Er is sprake van dat Jan terug komt, omdat hij doctoraal heeft, maar dat zijn nog geruchten. Er wordt hier geschat dat er 3½ duizend man opgekomen is, A’dam 600.
Het is mooi weer, en we liggen lekker in de zon te braden.
We verwachten vanavond of morgenochtend te vertrekken uit Ommen, ik behoor tot de eersten. De later aangekomenen zijn nog niet geadministreerd en gekeurd en liggen in tenten, in plaats van in barakken.
Doe de groeten aan allen die niet in de gelegenheid waren afscheid te nemen.
Tot ziens. Een zoen van,

Oswald.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...