05 mei 2018

Dagboek 5 Mei 1943 Afscheid van Holland

5 Mei 1943
De beslissing is gevallen. De studenten gaan naar Duitschland om daar tewerk gesteld te worden. Morgen melden, vanochtend bekend gemaakt. Ik heb eerst geteekend (een verklaring niets tegen de bez. macht te ondernemen) en ik heb later de handtekening terug gehaald omdat ik niet wensch door te studeren als de andere studenten naar D. moeten.
Is dit het slot van het Nederl. academische leven? Voor mij is het alsof het laatste stukje beschaving in N. hiermee te gronden gaat. De wetenschap, onveranderlijk en standvastig zoekende naar de waarheid, iets eeuwigs. Hoe zal na de oorlog de wetenschap beoefend worden? En zal ik er dan aan mee mogen doen?
Verschillende gedachten gaan door mijn hoofd. Aan de eenen kant ben ik blij dat ik alleen sta, en geen vrouw me al jammerende uitgeleide doet, maar misschien was het beter voor me als ik iets stevigs had, waaraan ik me kon vastklampen. Ik ken mezelf. Een blauwtje en een strenge winter brengen me nu al bijna op de afgrond. Met het tegengif van Alice Brouwer heb ik Truus Louchester uit mijn gedachten weten te bannen, het is me aardig gelukt, en wat dat betreft heb ik in lang niet zoo safe gestaan. Ik heb mijn vader beloofd de moed niet te laten zakken, maar ik weet dat ik, aan mezelf overgelaten één en al somberheid ben. Alleen mijn bijen zouden me wat kunnen helpen. Bijen – nooit zal ik ze meer los kunnen laten. Zoals Alain Gertrand met zijn boot over den oceaan dreef, na de vorige oorlog, zal ik met mijn bijen blijven sollen, na deze oorlog.
Morgen zal ik gaan, vrolijk, lachend als altijd – de idioot die zich er niets van aantrekt. Goddank dat de menschen mijn gedachten niet allemaal kennen. Verlies het vertrouwen in de menschheid niet, zegt paps. Dat hoeft niet, dat vertrouwen is al lang en breed verdwenen.
Ik ga slapen. Wanneer zal ik weer terug zijn, vind ik ook ooit dit huis met alles waar ik zoo aan gehecht ben terug? Als het verbrandt ben ik radeloos, tenminste, dat denk ik nu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...