29 mei 2018

Berlijn 29 mei 1943 De kans op chemisch werk is nu nul


Berlijn 29 mei 1943
Portefuille
Beste Paps, Mams en Lily

Vandaag is het een plezierige dag voor me, de belofte van kantoorwerk is nagekomen, maandag hoef ik niet meer in de fabriek te werken. Ik ga me vandaag uitgebreid wassen en verschonen, voor zover dat tenminste gaat. Nu ik op kantoor kom, moet ik meer overhemden hebben. Gisteren heeft een collega een pakje gekregen, aangetekend express, van 4,9 kilo in acht dagen. Dit is geweldig snel, en zwaarder dan ik verwacht had. Willen jullie op de zelfde manier nog wat kleren sturen? Liefst twee overhemden met boorden, een interlockje plus broekje, twee paar sokken (katoen), zwembroek en een handdoek.
Gisteren heb ik nog een autoriteit gesproken die waarschijnlijk gedaan gekregen heeft dat ik maandag op kantoor kan. De kans op chemisch werk is nu nul geworden. Vergeleken bij Klaas en Jan Pels Rijcken, die arbeider zijn op andere fabrieken, heb ik een leven als een prins. Vergeleken bij Jan Egberts heb ik het slecht. Zo is er altijd baas boven baas! Met een jongere collega ga ik nu proberen een kamer te huren. Van de 26 zijn er nu al tien op kamers, zodat het zaak wordt weg te komen uit het lager, we raken privileges kwijt.
Ik heb hier een imker gevonden, zodat ik ook weer bijen zie. Sturen jullie ook eens honing? Anders geloven mijn vrienden hier me niet, wat betreft de bijen. Als er nog eens gelegenheid is, stuur dan een photo van Pieternel mee met een arbeider die naar D gaat. Gewoon sturen gaat nl niet. Volgende week woensdag of zo zal ik schrijven hoe het kantoorwerk me bevalt. Ik heb gisteren twee brieven naar Jan gebracht, waar hij erg gelukkig mee was. Nu ga ik inkopen doen. Witbrood kopen voor zondag!
Ik omhels jullie in gedachte
Oswald


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...