17 mei 2018

Berlijn 17 Mei 1943 Berlin Köpenick, Friedrichhagenstraße 14


Berlijn 17 Mei ‘43
VIII
Beste Paps, Mams en Lily

Tegelijk met de brief post ik ook een kaart, schrijf terug welke eerder aan komt. De rantsoenen zijn hier vrij hoog, bv 250 gram vlees en 2000 gr brood. Voor het eten op de fabriek wordt niet veel afgenomen. Pakjes neem ik natuurlijk tot ieder aantal graag in ontvangst. Doe het echter zo, dat in ieder pakje van alles wat zit, bv Tabak (in mijn kist zit nog veel tabak) reep, gest. melk en zo. Verder zit ik verlegen om: een hangslot, zakdoeken, WC-papier, vitaminen! citronellaolie, (1 shirt (overhemd)) netje voor boodschappen, katoenen zakjes 15 x 20 met band, kristallosette.
Ik ben op de treinreis verkouden geworden, en de neusverkoudheid lijk op het ogenblik meer op hooikoorts. Verder ben ik gezond als een vis. Om je een idee te geven van het kamp, vanmiddag stond een Tsjech eten te koken in een po.
Er wordt me nu gezegd dat het juiste adres is Berlin Hirschgarten, in plaats van B.- Köpenick. De twee gemeenten grenzen aan elkaar, en beide adressen zullen wel goed zijn, op mijn pas staat Berlin Köpenick.
Vanmiddag (maandag) of liever, vandaag heb ik geprobeerd of ik niet toch als chemicus kan worden aangesteld. De mensen waren zeer verschillend van reactie, tenslotte heb ik een formulier te pakken gekregen, dit zal ik morgen invullen. Helpen zal het wel niet. De bureaucratie laat niet toe dat iemand ook maar een centimeter verplaatst wordt.

Veel liefs
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...