23 mei 2020

Woensdag 23 Mei 1945. Oos : Hij is niet vertrokken, het kamp in Maagdenburg schijnt vol te zijn, en nu staat de afvoer weer stop.


23 Mei 1945 Woensdag.
Nog steeds slecht weer, de regen houdt ons binnen. Met zoveel man in een klein huisje, dat is een toer. Vanmorgen gaan we weer met Hans op sjouw naar de ziekenbarak. Na lang wachten komt de dokter, die direct vertelt dat we hem naar een klein hulpziekenhuis moeten brengen, we dragen Hans op een draagbaar naar de plaats van bestemming, waar we vriendelijk ontvangen worden in een betrekkelijk schoon huisje met Russische verpleegsters. Ik had niet durven hopen dat we hem zo goed zouden kunnen onderbrengen. Het afscheid is kort en koel. Eerlijk gezegd zijn we blij dat we dit blok aan ons been kwijt zijn. Het idee dat je steeds weg kan moeten zonder dat Hans ondergebracht is, is hinderlijk. Hans is beslist niet in staat de reis te maken, hij moet eerst een paar weken op verhaal komen.
We staan stom verbaasd als ’s middags een Rus tabletjes komt brengen, die we moeten innemen, in verband met de ziekte van Hans. We moeten ons de volgende dag nog melden ook! Zoveel belangstelling hadden we niet durven hopen. Later komt nog een Hollander van het kamp ons dezelfde mededeling doen. Hopelijk houden ze ons nu niet de twee weken incubatietijd hier vast in Berlijn!
De Fransman, buurman, waar we de bonen en aardappels van geërfd hebben, komt vanmiddag plotseling tevoorschijn. Hij is niet vertrokken, het kamp in Maagdenburg schijnt vol te zijn, en nu staat de afvoer weer stop. Het is vervelend voor de mensen die hier alles achter zich hebben afgebroken, en nu moeten wachten en nog eens wachten. Ze zijn in een barak ondergebracht. Onze vriend komt een paar aardappels terug bedelen. Natuurlijk heb ik een “combât de politesse” met hem, zoals dat betaamt met een Fransman die iets komt vragen.
Met Pieter Bos maak ik een wandelingetje na het eten. De Fransen hangen om de barakken heen in afwachting van hun vertrek: ze zullen nu weer morgenochtend gaan. Ieder uur komt er verandering in een dergelijke belofte. Vanmiddag hebben ze de rommel die ze achter lieten op moeten ruimen. De Fransen spannen wel de kroon, ze vernielen alles wat ze niet mee kunnen nemen, tot karren en etenswaren toe. Alles wordt verbrand, om niets in handen van de Duitsers te laten vallen, die direct achter de vertrekkers aan de kampen af zoeken. Hout, bedden enz. alles is van hun gading.
Op de hoek met het verkeersagentje kijken we nog een poosje naar het operette gedoe, en gaan dan met een omweggetje naar huis. Ik heb net zo’n idee dat dit de laatste avondwandeling is, ik kijk zo beschouwend rond en denk aan mijn thuiskomst. Wat een avontuur maak ik toch mee! Zie zo’n verlaten kamp eens aan. Gisteren nog duizenden mensen herbergend, nu een beeld van wanorde en rommel.
Wat vindingrijk zijn de mensen als het er op aan komt een woning te fabriceren. De kudde is nu weg, wij zijn achterblijvers. Dat geeft weer een onrustig gevoel, je wilt nu ook weg. Het heeft lang genoeg geduurd! Naar huis willen we!
We staan te kijken voor een groot bord met Russische letters. We ontcijferen na heel lang piekeren! Wees gegroet, gij vrienden en verbondenen van de Sovjet Unie. Warempel, het was nog voor ons bedoeld ook! Het is ongelukkig dat op die politieke platen met koppen van Stalin en Lenin alles in het Russisch geschreven staat! Je zou zo graag eens wat willen weten van wat ze willen met al die propaganda.
De krant komt weer uit, nu met nog meer propaganda dan vroeger! Een normale krant schijnt wel nooit meer te zullen uit komen in dit land.
Hier in Biesdorf is er nog geen sprake van een goede levensmiddelenverdeling, daarentegen hebben ze in de stad behoorlijk te eten, beter dan vroeger!
Jaques komt thuis met de mededeling dat hij Portegies gesproken heeft! Ook in dit kamp, aan de andere kant van de spoorweg. Kees Booy is ook nog hier, hij is niet verder dan Potsdam gekomen!

Jan :


Woensdag 23 Mei 1945.
De Franschen hebben wel enorm veel levensmiddelen vernietigd, opdat ze niet in handen van de Duitschers zouden vallen. Zoo vertelde hij een geval van een groep Franschen, die 10 kg gepekeld vleesch door de WC. Gespoeld hadden. Begrijpen kan ik het, want de behandeling van de Franschen hier in Duitschland liet wel heel veel te wenschen over; maar rechtvaardigen kan ik het niet.
...
’s Middags werd mijn maag weer opstandig, en ik heb me er toe gedwongen gezien, een tweede vastendag in te voeren. Bovendien heb ik slecht geslapen, want ik lag binnen, naast Hans? Op de grond (de regen liet het niet toe dat ik buiten sliep), en die draaide zich gedurig van zijn eene op zijn andere zij. Na het eten zijn Witkop en Edzard nog even naar Hans toegegaan. Maar die was al weg, naar een ziekenhuis voor onderdanen van de verenigde mogendheden in Mahlsdorf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...