21 mei 2020

Maandag 21 Mei 1945. Oos : De Fransen vertrekken ±100 vrachtauto’s vervoeren de buitenlanders … richting Oosten.


Tweede Pinksterdag
Lang geslapen, spierpijn en slaap de hele dag door. Als het waait is het niets gedaan, buiten slapen.
De Fransen vertrekken ±100 vrachtauto’s vervoeren de buitenlanders … richting Oosten. Maar naar het schijnt worden ze toch naar Maagdenburg gebracht, over de grote autoweg. Ik ben nog steeds pessimist, en ik geloof dat we verneukt worden. Pas als ik over de Elbe ben ... enz. enz. Mijn pessimisme irriteert de anderen, heel begrijpelijk we besluiten de dag met grammofoonplaatjes.

Maandag 21
Jaques komt thuis, met een opgetogen gezicht: zijn winterjas heeft hij teruggevonden in zijn ziekenhuis, en verder heeft hij een half pond tabak (in bladeren) gekregen. Hij stelt direct voor het te verdelen, dit gebaar rechtvaardigt zijn klaploperij van de laatste weken. Zijn verslag van de toestand in het ziekenhuis in Hertzberge is niet bepaald opfrissend. Bijna alle paviljoens zijn door de Russen in beslag genomen, er liggen voornamelijk Duitse krijgsgevangenen, zonder verpleging, zonder dekens, enfin, in de grootste ellende. Het is een doorgangsstation naar het Oosten. Ook mensen met een longschot e.d. zijn “arbeitsfähig”. De verplegers hebben het moeilijk, ook na 3 weken bezetting is er eigenlijk geen vrouw veilig voor de heren Russen. Dit is wel een van de dingen die het minst te verdragen zijn hier. Volkomen machteloos sta je daar tegenover, het schijnt tot de mores van dit leger te horen, en ik geloof dat dit de eerste jaren wel zo zal blijven. De ellende waarin het D. volk nu zit is werkelijk onbeschrijfelijk, en slechts te vergelijken met die van het Poolse volk sinds de oorlog, of van de Joden.

Jan : 


Maandag 21 Mei 1945.
Het slapen vannacht was vrij onrustig, want de Russen hadden weer eens een rare bui. Om ongeveer 4 uur werd ik wakker door een razend geknal en gefluit van kogels. Of ze nu een munitiebewaarplaats onschadelijk gemaakt hebben of wat anders, ik weet het niet, maar mijn eerste gedachte toen ik wakker werd, was: “nu heb ik het alarm niet gehoord”.
Na het ontbijt (dat overigens steeds dunner wordt de laatste dagen) kroop Oswald weer in zijn bed (het was 7 uur), en ik bleef binnen zitten. Overigens heb ik in deze paar uurtjes, tot de anderen ook opstonden, de prettigste oogenblikken doorgemaakt sinds weken. Het was volkomen rustig, alles sliep, en ik had een mooi boek, een makkelijken stoel, een pijp tabak en een stapel goed gesmeerde boterhammen naast me. Het was werkelijk heerlijk.
Tegen den avond begon de lucht te betrekken, en werd het drukkend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...