17 maart 2020

Zaterdag 17 Maart 1945. Oos : Je kunt hier nergens meer op rekenen, niet op water of licht, maar wel op alarm: iedere avond komt er alarm!

Alarm nr 239 van 20:45 tot 21:45.

Zaterdag.
Voor niets in de kelder, alarm zonder bombardement. Besloten 2½ maal te eten in de cantine, als proef. Dan heb ik geen vlees meer over, en mijn vetrantsoen gaat voor een grootdeel in vetloos cantineëten verloren. Maar ik hoop dan tenminste mijn buik vol te hebben… Bij het halen van de bonnen informeert “Jeshel” die schoft die zich chef van de cantine noemt en die het corrupte zooitje onder zich heeft naar de Nährmittel bonnen. Nu is het rantsoen ingekort, en de bonnen zijn ongeldig verklaard. De D. hebben méér, wij hebben nu 200 gram per periode. We zouden dus alles aan deze cantine moeten afgeven! Verder is de bon er bij mij al af, en ik heb dus werkelijk niets anders dan wittebrood af te geven. Ik leg hem dus uit dat zo’n maatregel tijdig bekend gemaakt moet worden, wil men zich er aan kunnen houden. En wat antwoordt die schoft? “ja, alle ausländer fressen sich erst satt an die Nährmittel und wollen den hier auch nog essen!” … Tegen een dergelijk grof optreden past alleen een verheven glimlach en verder een zwijgen.
Pech met inkopen, de koekjes (beschuitjes) zijn op, en de markthallen gaan natuurlijk net voor onze neus dicht.
2e voordracht van Jan over diamant. Belangstelling is klein, omdat de Spreekrans klein is. Maar de lezing is leuk, spannend haast. Wat wordt er gesjacherd en gesold met diamant! Na de lezing, die om zeven uur begon, even nagepraat, en verder gewacht tot het alarm kwam. Je kunt hier nergens meer op rekenen, op geen vervoermiddel, op geen restaurant om te eten, niet op water of licht, maar wel op alarm: iedere avond komt er alarm, dat staat helemaal vast! Na het alarm snel naar bed.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...