30 maart 2020

Vrijdag 30 Maart 1945. Oos : Gezien de berichten van het Westfront, van de laatste dagen, is Jan {Egberts} in een beste stemming.


Alarm nr. 258 van 03:25 tot 04:15.
Alarm nr. 259 van 21:20 tot 22:10.

Vrijdag 30 Maart  Goede Vrijdag 1945
Aangezien ik gisterenavond in een hongerbui het brood dat voor vandaag bestemd was heb opgegeten, zit er niets anders op, dan wat te bakken of te koken! Aardappels opgezet, en een pannekoekje gebakken. Om elf uur komt Jan Egberts, en Kees Booy is er ook al weer. Jan gaat eerst naar Hans Bornewassser, en constateert dat deze veel te veel “met zijn thermometer in zijn gat” zit. In ieder geval is deze longontsteking niet zo erg, maar Hans moet wel naar een ziekenhuis.
Dan vertrekt Vivat naar Wannsee. Gezien de berichten van het Westfront, van de laatste dagen, is Jan in een beste stemming. Het ziet er ook naar uit, dat de Amerikanen eerder in Berlijn zijn dan de Russen. Vandaag zitten ze al dicht bij Kassel in de buurt. (40 km).
We wandelen naar Potsdam, de oude wandeling die we met Kerstmis ook gemaakt hebben. We regenen klets en klets nat, echt Hollands. We eten goed in een restaurant halverwege (Pfanani…?) en daar drogen we wat uit. Dan drinken we nog wat in Potsdam, en proberen tevergeefs wat te eten te krijgen. Jan en Kees zijn moe, met mijn zware schoenen ben ik niet eens moe. Ik tippel ook enorm veel de laatste tijd. De schoenen bevallen best op grote wandelingen.
Thuis lekker gegeten, en naar bed. Natuurlijk weer alarm.


Jan : 


Vrijdag 30 Maart 1945.
Daar ik geen bijzondere plannen had voor vandaag, heb ik eens exrta uitgebreid gegeten. En wel om drie redenen: 1e was het een vrije dag, 2e was het Vrijdag, dus een vleesloze dag, en 3e had ik gisteren gehoord, dat in de restaurants onze feitelijk ongeldige Nährungsmittelbonnen nog werden aangenomen, en dat wilde ik eens extra uitbuiten. En ik heb mijn buik dan ook enorm vol gegeten. Ik ben in drie restaurants geweest, en heb daarbij een nieuw restaurant ontdekt, waar de zaak heel lekker klaargemaakt wordt: Stöcker, Kurfürstendam 230. ik heb de volgende gerechten gegeten (de porties waren klein, dat moet gezegd):
1 bord groentensoep   (z.g. “Bortschtisch”)
1 bord paddestoelen met aardappelen   5 gr vet
1 bord mosselen met aardappelen   5 gr vet
1 bord vischcroquet met aardappelen   15 gr vet
1 bord groente met aardappelen   5 gr vet
1 bord maccaroni met tomatensaus   50 gr nährungsmittel
1 bordje griesmeel (z.g. “Kascha”)    50  gr nährungsmittel
1 klein puddinkje 25  gr nährungsmittel
The geheel bespoeld met een glas bier. In totaal was ik er 10 Mark mee kwijt. Maar ik kan het geld op het ogenblik niet beter besteden. Andere dingen kun je er toch niet voor koopen. …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...