24 februari 2020

Zaterdag 24 Februari 1945. Oos : Pa Harmuth is er ook, in doodskop uniform. Geen prettig gezicht.

Alarm nr. 213, bombardement nr. 46 van 22:45 tot 23:40

24
Om 8 uur de deur al weer uit, snel naar huis en daarna met Jan naar Bothe & Bock voor concertkaartjes. Na een half uurtje zijn we kaartje rijk, ongenummerd eenheidsprijs 4 Mark. Hans Bornewasser heb ik gewaarschuwd dat er gelegenheid was, maar die blijft natuurlijk in zijn bed liggen. Maar als je hem niet waarschuwt, dan zou hij natuurlijk wel gegaan zijn als je maar enz. enz.
Jan en ik wandelen wat door kapot Berlijn. We laten photo’s nemen, over drie weken zijn ze klaar. Maar hoe ziet de wereld en over 3 weken uit?
Wel tien apotheken langs voor pokkenserum: niet te krijgen. Bij Fischer een kijkje genomen, zijn huis is voorzien van een prachtige barricade, maar staat er nog. Gegeten met Jan bij de “Privat Mittagtisch”. Het was weer voortreffelijk.
Om kwart voor vier bij Helga. Te laat, lelijk gezicht van Helga. Mijn klokje is kapot, en bij het laatste feestje kwam Helga liefst meer dan een uur te laat, dus reden is er niet erg voor. Tot mijn grote verbazing was Springertje ook van de partij, met haar broer (in dienst!). Pa Harmuth is er ook, in doodskop uniform. Geen prettig gezicht. Natuurlijk gaat het licht uit van zeven tot negen. De avond is ongeveer hetzelfde als vroeger, gezellig, maar niet bijzonder.
Met de laatste trein naar huis, want als ik bij Tempelhof ben komt er alarm. De bommen vallen dichtbij. Na het alarm met een Fransman uit het lager, die er toevallig ook was, naar Papestrasse gewandeld. De laatste trein naar het Noorden is al weg! Gelukkig komt er nog een ring, maar het is de vraag hoever die nog rijdt. Over Westkreuz komen we tenminste met de laatste trein naar het Lehrterbahnhof en lopen naar huis. Kwart over twee thuis. 

Jan : 

Zaterdag 24 Februari 1945.
Daar we ons willen laten inenten tegen diverse te verwachten ziekten, is Oswald gisteren eens advies gaan inwinnen bij den dokter. Deze entte hem in tegen diphterie en roodvonk, maar de entstof voor pokken moesten we ons zelf bezorgen, zei hij. Vanmorgen hebben we daarom een aantal apotheken platgeloopen. Nergens was de “Pocken-lymphe” te krijgen. We zijn blijkbaar al te laat. Overigens was de morgen toch niet tevergeefsch, want we hebben kaarten voor een concert van de Philharmoniker morgen en verder hebben we een foto laten maken. Ik ben erg benieuwd, hoe die aflopen zal, en of we die nog ooit in handen zullen krijgen, want hij is pas over drie weken klaar.
Na een heerlijke wandeling tusschen de puinhopen van Schöneberg door, op zoek naar een apotheek die pokkenserum had, hebben we in Schöneberg uitstekend gegeten bij een “Privat-Mittagstisch” aan de Kaiser Wilhelmplatz. Werkelijk een portie, waar je je buik aan vol kreeg. Toch heb ik vanmiddag nog wat pokkenserum te pakken gekregen. Nu zullen we ons Maandag maar laten enten.
Ik ben vanmiddag weer eens gaan kijken hoe het bij de familie Hagemann was. daar was ik ongeveer een jaar niet geweest. Ik had vaak gebeld, maar nooit antwoord gekregen, en mijn brief dien ik geschreven had, was ook onbeantwoord gebleven. Ik trof het, er was iemand thuis, een vriendin van Mevr. Hagemann, een zekere Frau von Schreibershofen, die ik daar al eens ontmoet had. Ze vertelde me, dat Mevr. Hagemann ten Zuiden van Arnhem had gezeten, toen daar de gevechten begonnen, en dat ze nu sinds September geen bericht meer hadden. Habemann zat met zijn ministerie in Saksen, maar kon niet naar huis komen vanwege het reisverbod. …
Daarna onze 34e Spreekransvergadering we waren met ons zevenen, alleen Oswald ontbrak; die naar de vergadering van een vriendinnetje was, in Neuköln. Niek Groenhart hield een zeer interessante voordracht over de geschiedkundige ontwikkeling van de scheepsbouwkunde. Het was zeer geanimeerd. En net waren de vragen afgelopen, toen er alarm kwam, van 10.45 – 11.40. de vergadering werd dus (een unicum in de geschiedenis) in de kelder voortgezet en beëindigd. Veel gebeurde er niet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...