18 januari 2020

Donderdag 18 Januari 1945. Oos : Vanavond Jan Egberts weer op bezoek. Hij is ook onder den indruk van het Russ. offensief.

18 Januari
Brief naar huis afgemaakt. Nieuwe begonnen die ik meegeven wil. Hans komt in zijn werkkleding op het lab, en in het eerst herkende ik hem niet eens, met zijn pet op. Die Hans heeft het niet best, maar hij slaat zich er prachtig doorheen. Mijn brief krijg ik niet af.
Wehrmachts bericht is vandaag het onderwerp van gesprek. De Russen trekken op met een enorme snelheid. In de V.B. van vanmorgen wordt gesproken van een front van 150 km diepte. Er is nog geen offensief van de Russen met een dergelijke snelheid begonnen. Het is duidelijk dat de voorste stellingen volledig overhoop gelopen zijn. Ver naar achteren proberen de reserves en de volksstorm een nieuw front op te bouwen.
Vanavond Jan Egberts weer op bezoek. Hij is ook onder den indruk van het Russ. offensief. Wie is dat eigenlijk niet? Het gaat wel te hard, en aan de verkeerde kant.
Voor het eerst sinds we hier in Berlijn zijn, kwam er alarm op een ogenblik dat vele mensen het wensten: n.l. om 5 uur ’s morgens. Jan stond net op het punt te vertrekken. Mij kostte het helaas een heel uur slaap.

Jan : 


Donderdag 18 Januari 1945.
Vanmiddag was het weer een mijlpaal in mij AEG bestaan bereikt: de 5000e defobepaling. Ik had een speech verwacht, en een lintje plus een enveloppe met inhoud, maar niets daarvan.
De Russen hebben ineens zoo’n enorme opschuif genomen, dat het Oostfront nu het eerst in het legerbericht genoemd wordt. Het ziet er naar uit dat ze, nu het den Amerikanen niet gelukt is, een doorbraak in het Westen klaar te krijgen, zelf het initiatief in handen willen nemen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...