20 december 2019

Woensdag 20 December 1944. Oos : Vroeger een hoogtepunt in de huiselijke gezelligheid, ontvangst van mijn vrienden.


20 December 1944 Woensdag.
Een bekende datum, 20 December. Vroeger een hoogtepunt in de huiselijke gezelligheid, ontvangst van mijn vrienden, eerst lagere schoolvriendjes, toen Berend, Frans, Willem en later de “studenten”. Met Klaas, Henk, Co en Jan zal ik deze dag wel niet zo gezellig meer doorbrengen als dat vroeger gebeurde, het is zelfs zeer de vraag of we elkaar ooit weer zien.
Jan dB begroet me ’s morgens vroeg al met een hartelijke felicitatie, en ik krijg een aardig boek van hem, parodieën op bekende opera’s. Jammer dat je voor het begrijpen Engels, Am. slang, en Jiddisch moet kennen! Maar kostelijke grapjes haal je er zo ook al genoeg uit. Van Kuscheltje ook een boekje gekregen, erg aardig. Kontowsky weet met een hartroerende speech bijna tranen op mijn wangen te brengen, het is toch wel prettig als iemand werkelijk hartelijk is. Over het algemeen word je in deze tijden zo stoer en gevoelloos. Want eerlijk gezegd heb ik toch vandaag maar weinig aan thuis en zo gedacht. Dat komt omdat ik niet alleen ben geweest met Jan E. alleen dàn komt het gesprek op thuis. Met Jan dB heb ik geen gemeenschappelijke herinneringen uit Holland, en aangezien ik de hele dag met hem samen ben, en we het altijd druk hebben, heb ik geen gelegenheid tot somberen en denken aan huis.
’s Middags in de cantine kreeg ik felicitaties van de diverse Clb laboranten. Helga stuurt een cadeautje met de kleine meisjes van ons lab. mee, een aardige kleinigheid.
Thuis een paar onaangename verassingen. Ten eerste is de kachel niet aan. Frederikse had beloofd hem aan te maken, en verder is er geen bier te krijgen in het café. Gelukkig heeft Frau Lisureck nog wat. Snel gegeten.
Dan komen de gasten langzamerhand, eerst Berto van Dijk, daarna Witkop en dan Jan E. en Hans v Griffen, Kees laat verstek gaan.
De stemming is er wel, Bob, Edzard, Hans, vd Braak enz. komen ook nog even aanlopen. Zelf heb ik wat last van mijn ingewanden, een volle maag die me dwars zit. (Jan gaat nog even met zijn “particuliere patiënt” Frederikse weg). Dan komt het hoogtepunt van de avond: de Photo! Ik hoop dat we er allemaal op staan!
Er ontstaat bij het vertrek van de “sectie Herzberge” nog een lange discussie de afspraak voor Kerstmis en Nieuwjaar.

Mede door het min of meer triomfantelijke tonen (zie gisteren) van een lampenkap lijkt dit de foto te zijn waar Oos naar verwijst.


Jan :


Woensdag 20 December 1944.
Oswald was vandaag jarig. Ik heb me niet in staat gezien, zoo’n taart te bakken als hij voor mij gedaan had, uit gebrek aan meel en ingrediënten. Maar gelukkig had ik destijds een boek gekocht, dat me wel aardig leek, een stel satires in het Amerikaansch op opera’s ongeveer in den stijl van Louis Davids.
’s Avonds was het natuurlijk groote vergadering. Wel gezellig.

Louis Davids 1935 Nieuwjaarswens
Wim Ibo over Louis Davids.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...