20 oktober 2019

20 October 1944. Oos : Ik geloof meer, dat de tragedie die daar achter zit me het meeste beet heeft.


20 Oct. 44
Vandaag weer eens een vervelende dag. Ten eerste zit me die dienstplicht van Helga me meer dwars dan ik gedacht had. Ik heb me eigenlijk de laatste maanden eigenlijk überhaupt altijd beperkt tot een gezellige “kout” en zo nu en dan een aardigheidje. De gezamenlijke wandeling naar het station, een keer in de week kwam eigenlijk nog het meest voor. Ik geloof wel ook dat ze zich er door zal slaan, en dat ze nu niet direct verpest zal worden, maar waarom trek ik me dit geval dan zo aan? Ik geloof meer, dat de tragedie die daar achter zit me het meeste beet heeft. Dat is me nu een brave oerburgerlijke familie. Vader 57 jaar, dochter 22 of 23 jaar, geen zoons. Je zou op het eerste gezicht zeggen dat dit een familie is die wel door deze oorlog heen zal rollen. In het laatste jaar worden nu nog de vader en de dochter militair. Pa bewaakt een concentratiekamp, de dochter zorgt voor de luchtafweer, Flak dienst. Wat moet het voor die twee zijn om de moeder met een hartkwaal achter te laten. Wie zorgt er voor haar? Onbewust zie ik Mams al in de zelfde omstandigheden. Ja, waarom niet, waarom zou mijn moeder nu juist er veel beter aan toe zijn? Mijn lieve moeder alleen thuis met een hartkwaal als lugubere compagnon. En dan hebben deze mensen nog de bof hun huis te hebben behouden. Ze mogen dus niet klagen, en wat voor toekomst gaan deze mensen tegemoet? Het is merkwaardig hoe je het hopeloze van de toekomst van een ander inziet, terwijl je aan je eigen toekomst maar liever denkt.
Bij onze thuiskomst (na de wiskundeles) krijgen we de mededeling dat er een heel stel nieuwe bewoners komen in ons “vertrek”. Commentaar overbodig. De buitenlanders die op kamers wonen worden “geregistreerd” en dus moeten allen die geen vergunning hebben van de kamers af.
Fischer is niet terug. Borris houdt geen cursus deze week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...