15 september 2019

Vrijdag 15 September 1944. Oos : Is het einde van deze verbanning dicht bij, en wat komt er dan?


15 September.
Het grote nieuws staat vandaag in het Wehrmachts bericht: Gat geslagen in de voorposten van de Westwall. Dit betekent waarschijnlijk dat ze al wel iets verder zijn. De stad Aken is aan twee kanten bereikt.
Eindelijk een “laatste” brief naar huis geschreven. Brief 120. Zal het de laatste zijn?
Vanavond op zoek naar een bioscoopje waar volgens Jan Egberts veel Franse films draaien. Vandaag draait er “de gouden stad”, waar ik na veel moeite in kom, als de hoofdfilm al begonnen is. Ik moet zeggen dat ik deze film waarderen kan. Ten eerste goede opnamen, de mogelijkheden van de kleurenfilm zijn hier goed uitgebuit. En dan is het gegeven ook goed. Het meisje uit dat platteland, waarvan de moeder een stadskind was en daarom niet kon aarden op het platteland. Ze maakt zich van  kant. De dochter wordt door de vader ver van de stad (Praag) gehouden, en heeft een sterk verlangen naar een “vrij” leven. Tenslotte gaat ze stiekem naar de stad als haar vader op reis is. Ze wordt in de stad door een tante opgevangen (een mol) en de onechte zoon van die tante weet beslag op haar te leggen. Dit jongmens is een typisch grotestadsproduct, een schoft zonder weerga. Hij fokt een kind bij haar, en laat haar zitten als hij hoort dat de vader haar onterfd heeft. Een landmeter, die op het boerderij land heeft opgenomen kan haar niet van het verkeerde pad weghouden. Ze keert ten slotte terug naar huis, en als ze daar (in een uitstekend scène!) niet opgenomen wordt door de vader, verdrinkt zij zich. De hoofdrolspeelster vertolkt deze rol uitstekend. De film is sentimenteel, maar ik heb al lang in de gaten dat juist deze films mij altijd aantrekken. Verder vind ik in deze film iets terug dat ik zelf ook voel, een verlangen naar “vrijheid” in een grote stad. Het merkwaardige is dat je er helemaal niet gelukkig bij bent als je zo ver bent. In ieder geval ben ik nu hier in Berlijn helemaal verpest, en een klein burgermansleventje zal bij mij een veel te groot verlangen naar opera’s en toneel, kortom naar het grotestadsleven achterlaten. En in de stad is het toch ook niets voor mij geloof ik. Al is het een feit dat ik veel mensen om me heen moet hebben. Althans goede vrienden. Welke vrouw zal bij me passen, in deze dubbelzinnige positie. Ik wanhoop al bij de gedachte dat ik wel een verkeerde zal uit kiezen … en dan is mijn leven uit, dan heb ik nog een grote kans verspeeld.
Is het einde van deze verbanning dicht bij, en wat komt er dan? Niets weten we er van, we kunnen alleen vermoeden. En over de gevolgen van, en de toestand na, deze oorlog mag je eigenlijk niet denken.
De Italiaan heeft deze maand 71 Mark verdiend (Netto). Daar heeft hij nu zijn huis en alles in de steek gelaten om te gaan werken voor D. En nu slaapt hij zonder dekens en heeft 71 Mark verdiend in een maand … Stank voor dank heet dat in goed Hollands.

Uit het AEG-alfabet



Jan :


Vrijdag 15 September 1944.
“Maastricht ging verloren” staat er vandaag in het weermachtsbericht. Dat is dus de eerste Nederlandsche stad die “bevrijd” (het woord heeft een cynische bijklank gekregen) wordt. Ik ben erg benieuwd wat er nog van overeind staat. De geallieerden hebben anders wel een prachtige opmarschweg langs de weg Maastricht  - Aken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...