21 september 2019

Donderdag 21 September 1944. Oos : Ons vaderlandje is weg, een ruïne, een arme verloren cultuur.


Donderdag 22 Sept. (21)
Jan blijft thuis, hij is erg verkouden en heeft haast geen stem meer. “Schön wieder” zegt Dietloff als ik vertel dat Jan ziek is.
Vervelende stemming op het lab, d.w.z. ik heb weer nergens zin in, door die oorlog in Holland. Wat kan zoiets ellendig op je zenuwen werken. En vooral ook, op je humeur. Enfin, als de strijd daar afgelopen is, dan zal mijn stemming wel wat beter worden. Afleiding is het beste.
J. {Jüngling} komt met het verhaal, dat iemand die helemaal niet meer geloofde in de D. overwinning nadat hij een paar weken onder dienst was, gezegd heeft: De nieuwe wapens zijn zo geweldig, we winnen de oorlog beslist nog. Wat hebben deze verhalen voor waarde! Het kan altijd waar zijn.
De nieuwe laborant bij Kuschel ontpopt zich als een aardige jongen. Jan Egberts vanavond op bezoek. Hij beluistert en beklopt me en vindt dat ik puik gezond ben. Gelukkig maar. We steken een dikke sigaar op en nemen een glaasje Kuschel likeur. Jan dB is naar de Staatsopera, naar een concert.


Een gesprek met een Fransman brengt me weer een kortzichtigheid aan het licht, die algemeen opgang doet. N.l. het idee dat je, als je niets bezit, ook niets meer verliezen kunt bij dezen oorlog. Waarbij men vergeet, dat juist wanneer men niets bezit, de welstand volkomen bepaald wordt door de algemene welvaart. Iedereen verliest op het ogenblik meer dan een vermogen, omdat de algemene welvaart enorme klappen krijgt. Europa heeft afgedaan na dezen oorlog. Ons vaderlandje is weg, een ruïne, een arme verloren cultuur.


Jan : 


Donderdag 21 September 1944.
Vandaag ben ik weer thuis gebleven daar ik geen zin had en bovendien mijn verkoudheid als goede rede kon aanvoeren.
Van huis ontving ik het jasje dat bij de uniformbroek van Vader hoorde. Ik ben benieuwd wat dat voor opmerkingen uit gaat lokken, als ik dat aantrek.
{Het betreft hier het uniform van Jans vader die bij de vrijwillige brandweer was.}

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...