26 september 2019

Dinsdag 26 September 1944. Oos : Het is weer koud, en het regent dat het giet. Zouden ze thuis nog wel een dak boven hun hoofd hebben?


Dinsdag 26 Sept. 44
Het is weer koud, en het regent dat het giet. Zouden ze thuis nog wel een dak boven hun hoofd hebben? Voorlopig is er nog niets gezegd van Utrecht, maar zouden er niet acties tegen die paar huizen verderop geweest zijn? {hoofdkwartieren van de SD en de Gestapo} Ik kan niet anders dan somber zijn. Indertijd heb ik eens gezegd: er komen nog tijden waarin we zullen zeggen: Wat hadden we het toch nog maar goed onder die Duitse bezetting in het begin. Ik geloof dat het voor de mensen in Frankrijk al ongeveer zo is.
De hele morgen besteed aan het dichttimmeren van mijn raam. Je werkt je “dood” en nog tocht het als een gek. Maar het resultaat is toch dat ik het veel minder koud heb dan voorheen. Rieß snapt er niets van dat ik de kapotte ruiten dichttimmer, hij zet in de tropenkamer de verwarming aan, en dan moet de warme naar mij trekken. Vooral niet de bron van de koude bestrijden! Maar dan: als je nu praat van Kohlenklau, dan is dit wel een mooi voorbeeld! Rieß speelde toen een poosje met de verwarming, en begon toen de boel schoon te spuiten met de tuinslang! Fr Schultz liep te zingen: Heinrich macht die Bude sauber! Is dat nu werk voor een ingenieur?
Verder vervelend vandaag, maar gelukkig vanavond naar Schauspielhaus. Toneelstukken worden er niet gegeven, maar wel vereenvoudigde voordrachten. Eerst werden gedichten voorgedragen.
Walter Frank:          Teilung der Erde
                                Worte des Glaubens
                                An die Treunde
Vooral het laatste gedicht was prachtig.
Toen kwam Marianne Hoppe die voordroeg:
                                Die Ideale.
                                Das Mädchen aus der Fremde
                                Die Erwartung
Paul Henkels las daarna das Lied von der Glocke voor. Het doet merkwaardig aan dat het
Standaard gedicht dat iedere scholier gedeeltelijk uit zijn hoofd moet leren, hier voorgelezen wordt, terwijl al het andere zonder papier gaat!
Na de pauze werden “Die Räuber” te tonele gebracht. de mooiste stukken er uit werden voorgedragen zonder décor, d.w.z. alleen met een paar stoelen en een modern aandoende achtergrond. Het is frappant hoe goed of je hier het toneel kunt volgen, ook zonder décor, en zonder costuum. Alle spelers lopen in zwarte kleren, een soort overals. Ze zetten zelf de stoelen en tafels op hun plaats en dan gaan de schijnwerpers aan en de declamatie begint. Je hebt eigenlijk geen décor nodig, je kunt je volkomen concentreren op de tekst. Kees Booy en Hans v Griffen waren ook v.d. partij, en ze waren ook tevreden over deze poging van het Schauspielhaus.




Jan : 


Dinsdag 26 September 1944.
Ziegenhagen heeft me vanochtend weer eens een kool gestoofd bij Dietloff. Die vent brengt ook alles over. Het is een ontzettend klein iemand. Ik hen den laatsten tijd steeds slechts drie defo lichaampjes van ieder Bunamonster onderzocht, inplaats van vijf, zooals voorgeschreven is. Maar met mijn routinebepaalde ik niettemin de juiste Defowaarde. Alleen het was te zien, dat ik maar drie lichaampjes uitboorde, en dus zorgde ik sinds ongeveer zes weken dat ik in ieder geval in elk Bunamonster minstens vijf gaten maakte. Ziegenhagenis daar blijkbaar achter gekomen, en heeft het Doetloff verteld. Deze droeg me op om iederen dag de onderzochte lichaampjes op mijn bureau te zetten. Alsof hij aaruit kan concluderen hoeveel lichaampjes ik per monster onderzoek!
De chefs hier vragen er gewoon om, om belogen te worden. als ik mijn waarnemingen neerschrijf zooals ik die gedaan heb, krijg ik regelmatig op- en aanmerkingen. Maar zorg ik dat alle defowaarden precies in overeenstemming zijn met de verhittingstijd en –duur, dan zal niemand er iets over zeggen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...