28 augustus 2019

Maandag 28 Augustus 1944 Oos : Zo’n troep Polen, gedeeltelijk in pelsjassen, met een P op de borst, allerlei leeftijden door elkaar.

Alarm 137 "Vannacht een half uurtje" er wordt geen tijd vermeldt.

28 Aug. 1944
Vandaag is Jan er weer. In deze twee weken heb ik pas goed gemerkt wat het betekent een vriend op het lab te hebben zitten. En hoe moet ik me wel voelen als ik misschien, in de toekomst privé ga wonen, en iedere avond alleen ben?
Gisteren heb ik vergeten te noteren dat een groep Poolse vluchtelingen weer een geweldige indruk op me gemaakt heeft. Zo’n troep Polen, gedeeltelijk in pelsjassen, met een P op de borst, allerlei leeftijden door elkaar, mannen voorop, vrouwen en kinderen daarachter. Helemaal achteraan een paar armoedige karretjes met wat koffers van de vrouwen. Een troosteloos gezicht. In Frankrijk ziet het er natuurlijk ook zo uit. En in Holland misschien binnenkort ook.
Gespeeld met het motortje van de Brabander. Na fabriekstijd naar de kapper. Ik vroeg of hij mijn haar wat wilde uitdunnen, maar er zat al weinig op vond hij! Wat moet je toch altijd lang wachten voor deze grapjes, anderhalf uur deze keer. Naar Köp. Gegeten in de Keiserallee, en daarna naar Roselaar. Jan had geen zin, die is direct naar huis gegaan na werktijd.
Bij Roselaar kwam ik net voor de bui binnen, er was een windhoos, en daarna een enorm onweer. Iedereen was helemaal angstig en ontdaan. Ik werd voorgesteld aan een Hollander, een timmerman Klein, uit Eindhoven, die voor Roselaar een en ander timmert. Deze man behoort tot de z.g “Bijbelvorschers” als ik het goed heb. Het is een heel merkwaardige theorie, die hij er op na houdt. In ieder geval wordt hij alleen zalig, en niemand anders! Hij heeft een lijst bij zich van bijbelteksten, waar alles in staat. Al die kerken zijn duivelse instellingen. We moeten direct op de bijbel staan, enz. enz. Het is een prachtvent en ik heb me kostelijk vermaakt.
Om half elf thuis. Slaperig en moe.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...