26 juli 2019

Woensdag 26 Juli 1944 Oos : Bij de groente juffrouw in de markthallen heb ik een streepje vóór.


Alarm 123 van 01:15 tot 02:00 De bommen zijn elders gevallen.

26 Juli 1944
Brief naar huis afgemaakt en naar huis gestuurd.
Naar Köpenick voor de was, met Jan dB. De was hebben we natuurlijk niet kunnen afgeven zoals te verwachten was. Dat is toch maar een pest, dat wassen en stoppen. Met wat oude rommel van Ad, en gips van mij, na een beschuitjesmaaltijd van Hans, naar de Invalidenstrasse.
Bloemkool met gebakken aardappeltjes en spek, met griesmeel papje toe vormen mijn avond eten. Bij de groente juffrouw in de markthallen heb ik een streepje vóór. De eerste keer ben ik opgevallen door mij kleine gestalte, en de tweede keer dat ik voor aardappels in de rij stond, haalde ze me al naar voren als “vaste klant”. Vandaar dat bloemkooltje.

Jan : 


Woensdag 26 Juli 1944.
Nu ze zulke verscherpte maatregelen voor de “Kriegseinsatz” afgekondigd hebben, vermoed ik dat er bij de AEG een hoop gezichten zullen verdwijnen, die tot nog toe met kunst en vliegwerk uit het leger waren gehouden. Mijn draai zou ik hebben als de afdeling chemie werd opgeheven, en Nowak weg moest.
Vanmiddag in Köpenick heb ik voor het eerst gezien, dat de bevolking een trein met soldaten nawuifde. Ik moet zeggen, dat ik er iets afstotends in vond zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...