28 juli 2019

Vrijdag 28 Juli 1944 Oos : Thuis gekomen hoor ik dat de Belg, Verdonk, mijn buurman in de Lindenstrasse verdronken is.


28-7-1944
Een rotdag vandaag. Eerst moet ik maar even mijn hart luchten over die stommiteit op de trap. Laat ik me daar nu, na het eten, de trap op komen en naar beneden kijken over de leuning heen. En nu loop ik me met mijn hoofd tegen de volgende trap op. Ik schrik, en sla met mijn  tanden op de leuning. Van een voortand en een hoektand zijn nu stukjes af.
Naar V.D.E. voordracht. Wel aardig, maar die tanden zitten me dwars. Ik kan haast niet eten. Na de voordracht wil ik naar Kees toe, en ik scharrel me daar net zo lang met verkeerde trams en verkeerde raadgevingen, dat ik ten slotte na een uur genoeg heb van dat gedonder, en met de U-bahn naar huis ga.
Thuis gekomen hoor ik dat de Belg, Verdonk, mijn  buurman in de Lindenstrasse verdronken is. Vader van twee kinderen, een brave jongen die nooit uit ging, een aardige, verstandige jongen, zulke kerels doorstaan alle bombardementen en verdrinken in de Spree. Een zeer tragische gebeurtenis.


Jan : 


Vrijdag 28 Juli 1944.
Een heel tragisch ongeluk heeft zich vanavond in het lager Wuhlheide afgespeeld: Maurice Verdonk, een heel sympathieke Belg, is verdronken bij het zwemmen in de Spree. Hij kon niet zwemmen en is blijkbaar te ver gegaan. Hulp kwam te laat. Het is wel een beroerde gewaarwording, veertien dagen terug lig je naast elkaar in de ontluizing te slapen, regelmatig zie je elkaar in de cantine en nu dood. Daarbij heb je van den winter samen alle luchtaanvallen doorstaan, die toch heusch wel eens spannend geweest zijn en dan sterft hij door verdrinking. Het was een van de “nette” Vlamingen, die nooit uitging, en zich niet met vrouwen afgaf; hij laat een vrouw en twee kinderen achter. We zullen een lijst maken en het geld aan zijn vrouw zenden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...