25 juli 2019

Berlijn 25 juli 1944 Brief 102 : We hebben tegenwoordig bijna iedere nacht lucht-ig bezoek,en dat kost veel slaap.


102
Berlijn 25 – 7 – ‘44

Lieve Paps, Mams en Lily
Het is de hoogste tijd voor een lange verjaarsbrief voor Paps. Ik ben al een keer begonnen, maar toen was door de slaap mijn inspiratie spoorloos verdwenen. We hebben tegenwoordig bijna iedere nacht lucht-ig bezoek,en dat kost veel slaap. Eerst was het geregeld om half twee, en nu gisteren plotseling meer dan een uur vroeger. Dit ontlokte Jan de Boer de verzuchting, ik heb me al weer zo aangepast aan het leven in de stad, dat ik niet anders weet dan het hoort zo. Als we hier morgen moeten kruipen en het lopen verboden wordt, geloof ik dat er we binnen de week aan gewend zijn. Behalve dan dat verhuizen is er niet veel verandering gekomen is ons bestaan. Ik heb iets meer werk gekregen op de fabriek, maar niet genoeg om het werken weer te leren.
Van Grand-père heb ik een brief ontvangen van 23 Juni. Hij zit nog rustig in de bergen, maar beklaagt zich dat hij niet weg kan. Ik heb hem liever dáár dan in Montpellier. Maar ja, er zijn geen artsen daar in de bergen, dat is natuurlijk een strop. Hoewel ik denk dat de artsen minder kunnen helpen dan een goede verzorging. Het trein verkeer schijnt vrijwel niet meer te functioneren daar.
Ja, daar was ik me nog bijna thuis geweest ook, met de verjaardag van Paps, dat heeft volgens de berichten maar een haar gescheeld. Maar het is beter dat er een militaire beslissing komt. Je ziet toch weer een keer te meer, dat je over het verloop van oorlog en vrede niets kunt voorspellen. Maar de volgende verjaardag van Paps wil ik toch beslist thuis zijn. Overigens schiet de zomer al weer aardig op, en de laatste strijd is nog niet gestreden.
Na deze verjaardagsoverpeinzingen weer eens wat anders. Donderdag avond ga ik naar mijnheer Fischer, waar ik uitgenodigd ben de avondmaaltijd te genieten. Hij gaat eind Juli weer naar Holland, en zal jullie wel even bericht sturen hoe ik het maak. Het is altijd erg prettig te spreken met andere mensen dan alleen die studenten en arbeiders die je hier als landgenoten hebt zitten. Je voelt echt behoefte ook eens met andere mensen te spreken. Verder is hij puik op de hoogte van wat er in Holland gebeurt, dat is ook heel erg prettig.
Als ik me niet vergis heeft Lily vandaag uitslag van haar examen, natuurlijk heb ik de laatste dagen alle verloren ogenblikken geduimd, maar ik weet niet of de uitwerking daarvan groot is, op die afstand. Maar ik geloof wel dat mijn zusje het klaar speelt, gezien de resultaten van het schriftelijke gedeelte.
Vorige week Vrijdag ging ik met Jan weer, zoals gewoonlijk, naar de volgende voordracht, (van een serie waar we een kaart voor hebben) en al pratend, naderden we de ingang van het gebouw, tot we plotseling niet verder konden. Daar was me nu net precies voor de ingang een luchtmijntje gevallen. De voordracht werd in een ander gebouw gehouden,en niemand vond er eigenlijk iets geks aan. Je bent er aan gewend, dat het stadsbeeld elke dag verandert. Ook bijzonder gekke effecten, b.v. geraamten van uitgebrande piano’s, een W.C. die drie hoog nog net bleef hangen en waar je zo op zou kunnen gaan zitten, ook daaraan wen je, en je kijkt er zelfs niet meer naar.
26 Juli  Gaat de brief verder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...