28 juni 2019

Woensdag 28 Juni 1944 Oos : Het is een vrome wens van me, later nog eens te beleven dat ik geen angst meer hoef te hebben voor wandluizen!


Woensdag 28 Juni
Slaperig door de wandluizen storing. Eckerdt is terug van verlof, en dus wordt er weer ijs gemaakt. Van Dijke komt er speciaal twee maal voor naar boven, en levert de puddingpoeder. Eigenlijk moet er geroerd worden, maar als de pudding goed dik is wordt het ook zo goed ijs. Drie ijsjes per persoon, heerlijk.
Heerlijk warm weer. De barak staat in de SO2 damp {Zwaveldioxide, anno 2019 al jaren in alle toonaarden verboden voor dit doel!}, zo erg dat buiten de stank niet te verdragen is. We moeten allen drie matrassen en een kussen naar de “Entlausung” brengen, en richten ons in voor een slaap op de grond. Koffer gehaald uit het hok, en toen maar proberen ergens wat te eten te krijgen, want koken gaat niet zonder keuken. Lang gezocht en tenslotte “op het hoekje” terecht gekomen, met Hans en Jan de B. Hans moest naar de Gest. {gestapo} om toestemming te krijgen voor zijn privé wonen. Via Fr. Rose heeft Hans het adres van een dame gekregen waar hij een half beschadigde kamer kan huren in Wendenschloss.
Was weggebracht naar de Française in Hirchgarten. Ze gaat als Lotharingse in haar chauvinisme zó ver, dat ze wenst dat er in het Zuiden een landing komt. In deze tijd als Fr.man nog chauvinistisch, het is geweldig hoor. Ze hing sterke verhalen op over de slechte soldaat uit het Zuiden enz. Toch doet het me altijd goed weer eens met en eenvoudige Française te praten.
Daarna met Jan d B. een eindje gewandeld in de Wuhlheide. Toen ik op mijn matrassen bijna ingeslapen was, jeukte het aan mijn arm, en wat vond ik, heerlijk wat een verrassing – een wandluisje, lief, klein. Niet zo’n grote dikke, maar een kleintje, half doorzichtig nog. Ik werd enorm boos. Ik had wel willen slaan en schreeuwen, maar toen ben ik maar gaan lachen. Waar denk je nu veiliger te zijn, op nieuwe matrassen in een ontluizingsinrichting. Waar komen die rotbeesten vandaan? Het is een vrome wens van me, later nog eens te beleven dat ik geen angst meer hoef te hebben voor wandluizen!
Popma maakt me in deze nacht drie maal wakker, met zijn harde stem. De Hollanders liggen bij elkaar, toch aardig dat je elkaar opzoekt bij zulke gelegenheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...