15 mei 2019

Maandag 15 Mei 1944 : Oos : 's Avonds positief gemaakt van mijn hoofd, de kin is prachtig.


Maandag 15 Mei                                Koud
Vroeg op stap, d.w.z. met de tram van 8 over half zeven. Rieß op het balkon aanwezig, samen brood gekocht. Onderweg verteld van het masker en van de baringsweeën hiervan. Hij vindt het wel leuk geloof ik. Gesproken over de afgelopen Zondag, die hij wandelend door de stad heeft doorgebracht. Kushel komt excuses aanbieden voor het feit, dat ze geen koekjes en wijn en zo aangeboden heeft. Iets wat ik niet verwacht had overigens, als je zo in de rommel zit ga je je niet uitsloven voor gasten. Ze begrijpt nog steeds niet dat je ook zonder gestuurd te worden wel eens bij iemand op bezoek kan komen, als die in de ellende zit.
Later komt ze met sonnetjes van Fr. Kroll, en het blijkt dat die “chemotechnikerinnen” toch niet veel weten. Wel feiten natuurlijk, maar begrip is er niet. Gewone H.B.S.
Sommetjes over scheikunde, stöchiometrie heet het geloof ik. Even logisch denken, maar dat is al te veel.
’s Middags met Eckert, de oorlogsinvalide, een lang gesprek gehad over de oorlog, zijn inzichten kan ik wel respecteren.
’s Avonds positief gemaakt van mijn hoofd, de kin is prachtig, maar een paart gietgalletjes bij de neus zijn jammer. We zijn bijna klaar als Jan Egberts op bezoek komt, hij heeft een goede bui, kankert nauwelijks en vertelt gezellige verhalen. Het is kwart voor negen als hij komt, we maken dus na een uurtje aanstalte om naar bed te gaan. Wat vroeg opstaan en kort werken betreft heeft Jan E wel een prachtbaantje, voor half negen is hij nooit op zijn werk.

Grandpère schrijft dat Oom Hector op 30 Dec 1943 overleden is.

Opmerking van Eckert. Als je zo ziet wat er de fabriek uit gaat, langs het water en met de trein in wagons, dan zeg je: Nou, er moeten toch ook wel afdelingen zijn waar gewerkt wordt!



Jan:


Maandag 15 Mei 1944.
Ook kreeg ik mijn papiertje van de afwikkeling van de schade bij de brand van 27 Jan. opgelopen. Nieuwe spullen moet ik thuis maar bestellen. Alsof we ze daar hebben! Geld kreeg ik hier uitbetaald. Daar hebben we anders wat aan.




Het Nederlandsche Arbeidsfront wilde weer eens een goede beurt maken bij ons, en bood alle Hollanders een sigaar aan. Helaas was het een ietwat rare kwaliteit, er zat van alles in, alleen een beroerd klein beetje tabak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...