07 februari 2019

Berlijn 7 Febr. '44 Brief 40 Willen jullie Grietje Brink condoleren met het verlies van haar vader? Ik vind het erg moeilijk van hier uit te schrijven.


Maandag 7 Febr. ‘43
40
Lieve Paps Mams en Lily.

De afgelopen weken ben ik wel rijkelijk voorzien van brieven en pakjes. Zoals ik al schreef, in mijn kaarten(38 een 39) heb ik drie brieven van mams ontvangen, een van Paps en gisteren twee van Lily. Die post lijkt wel gek! De twee Franse brieven van Mams heb ik doorgestuurd, dat ging toevallig nog. Van Grandpère heb ik al een poosje geen bericht, naar in die richting zal het postverkeer ook wel niet normaal zijn.
Over het ongeluk in de schuilkelders van een “lager”, waarover ik vroeger schreef, moet ik nog enige correcties berichten. De schuilkelder zat niet op slot, maar de voorsten wilden niet naar buiten omdat het nog bommen regende, terwijl in het midden alles in brand stond. Vandaar de paniek, die 96 doden opleverde. Vrijdag zijn ze begraven. Maar als men nu denkt dat er voor de overlevenden dan ten minste schuilkelders gemaakt zijn, dat heeft men het mis, die moeten nu maar zien dat ze ergens in het bos een veilig hoekje vinden. De krokodillentranen die de directie bij zulke rampen vergiet, moeten, blijkens de verzorging van de overlevenden, dus wel met een korreltje zout genomen worden.
Ik kom net thuis uit het restaurant waar ik tegenwoordig vaak eet, en waar ik vanavond met Jan de Boer gegeten heb. Jan de Boer is een nieuwe vriend van me geworden, sinds hij bij mij op het lab zit (zijn lab is er niet meer) trekken we veel met elkaar op. Als ik het goed heb staan onze respectievelijke papa’s ook al met elkaar in verbinding. Zaterdag zijn we samen naar “Traviata” geweest, Zondag naar een toneelstuk, en verder zien we elkaar op het lab natuurlijk geregeld.
Laat ik eerst eens vertellen over alle opera’s die ik nu wel gezien heb. De Wagner opera’s zijn natuurlijk erg pompeus, en héél erg lang. Tristan en Isolde b.v. is als toneelstuk werkelijk een draak, gewoon vervelend maar de muziek is prachtig, daar is niets op aan te merken. Traviata is natuurlijk iets heel anders, niet te vergelijken, erg sentimenteel, maar ook met prachtige muziek. Er stond in het eerste bedrijf een ameublement dat precies leek op dat van ons in de serre, gek dat zoiets je direct opvalt.
Het toneelstuk dat we gezien hebben was ook wel aardig, het is prettig dat ons nu practisch niets meer ontgaat, ook als de mensen vlug spreken.
Vanavond een brief van To gekregen, die me schrijft dat ze een paar maanden zal moeten liggen. Dat is wel heel erg. Zou ze dat daar in dat ziekenhuis opgedaan hebben? Olga Sigar is daar ook ziek geworden, is het niet? Ik zal haar gauw een brief schrijven.
Nu eens antwoord op jullie brieven. Ik ben blij weer te kunnen schrijven, briefkaarten is niets waard hoor! Dat in maar surrogaat.
Eerst maar eens Lily van 10 Jan. Ze beklaagt zich dat mijn brieven er wel 10 dagen over doen; ik wacht wel wat langer hoor! Nu is het voor mij niet zo belangrijk, ik veronderstel altijd dat het thuis wel goed gaat. Zal Lily goed eten, voor zover dat kan? Ik bedoel maar, dat ze To niet achterna gaat, dat zou heel erg zijn. Jullie moeten gezond zijn als ik weer thuis kom hoor! Willen jullie Grietje Brink condoleren met het verlies van haar vader? Ik vind het erg moeilijk van hier uit te schrijven, ik ken haar te weinig. Van de brief van 22 Jan. snap ik niets. Schrijf nog eens als het erg belangrijk is. Brief Mams 25 Jan. ontvangen, paps van 25 Jan. ook. Jullie schrijven dat het met de bijen goed gaat. Het lijkt onbelangrijk, maar het is toch leuk als je het hoort.
We zijn wat geschrokken van een artikel in de Haagse Post, over een landing in Holland. Het komt er op neer dat de boel dan wel onder zeewater gezet zal worden, prettig vooruitzicht!  We zijn er erg boos over.
Vandaag heb ik mijn opperchef grafiekjes en dergelijke laten zien die ik zelf uitgekrabbeld heb. Hij was er mee in de wolken, en ik verwacht dat mijn werk er binnen kort wel interessanter door wordt. Ik ga meteen om meer salaris vragen, zo’n hoger loontje van 190 Mark per maand met kosteloos lager is toch te weinig voor een goed chemicus is het niet?
Het contact tussen de studenten hier bij A.E.G. is er wat minder op geworden de laatste weken. Een groot gedeelte is n.l. met kantoor elders ondergebracht, zodat de maaltijden niet meer gezamenlijk genuttigd worden, en de telefoon doet het niet meer.

8 Februari 1944
Vannacht weer rustig geslapen, al was het een beetje koud, er wordt niet gestookt. Een barak is dan direct door en door koud. Over het algemeen hebben we anders niet te klagen over de kou. Eergisteren en gisteren heeft het wat gesneeuwd, maar vandaag is alles weer weg. Laat het maar zo blijven.
Ik moet nog even extra bedanken voor de pakketjes, ik hoop dat het laatste dat onderweg is niet gestolen wordt! Willen jullie ze met v G. en Loos sturen? Vooral repen vielen erg in de smaak!
Veel liefs
Oswald


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...