23 januari 2019

Zondag 23 Jan. ‘44 Vervolg Brief 34. Ik heb de laatste tijd niet veel plezier meer in het brievenschrijven.


Zondag 23 Jan. ‘44
Vanmorgen om half 5 opgestaan om in de rij te gaan staan voor kaarten voor de opera, waar de volgende week zondag “Meistersinger” ten gehore gebracht wordt. Om elf uur was ik weer thuis. Het is wel zonde van de tijd, maar ik wil toch beslist eens een Wagner opera horen in de beste uitvoering die er te horen is. De voorstelling begint om 12 uur en duurt tot 5 uur! We hebben dus wel waar voor ons geld. Ik kon maar twee kaarten krijgen, gemiddeld sta je dus drie uur voor één kaart in de rij.
Verder gaat alles goed. Ik hoop dat jullie weer bericht gekregen hebt dat alles goed was na Donderdag. Ik heb de laatste tijd niet veel plezier meer in het brievenschrijven, ik weet niet hoe dat komt. Je merkt langzamerhand dat het contact, de gedachten uitwisseling, per brief toch maar erg slecht gaat, in ieder geval erg onvolledig. Jullie gezamenlijke brief van kerstmis vond ik erg aardig, maar ik ben toch blij dat ik deze brief niet op de kerstdag zelf kreeg, ik word er n.l. een beetje sentimenteel van, en dat is helemaal niet prettig. Je moet hier leven van het ene moment in het andere, anders heb je geen leven. Verder ontving ik de brief van Lily van 29 Dec., een prettige lange brief. Later bericht heb ik niet ontvangen, het nieuwe jaar zet dus slecht in. Ik ben benieuwd of de post in Holland nu ook sneller zal gaan, maar het zal wel weer ijdele hoop zijn. Ik sta versteld over de rust die er schijnbaar heerst bij de familie van Pump. Daar snappen we nu niets van hier. Ik ben erg benieuwd naar het schilderij van Lily , het lijkt me voor later erg leuk. Dat geval met dat pakje van me is erg gek, ik moest er hier ook nog maar eens naar vragen, maar ik vrees dat het gestolen is. Je kunt ook niemand weer vertrouwen tegenwoordig.
Van Hajo nog steeds geen brief ontvangen, die zal wel niet naar de post gebracht zijn of zoiets. Dat ik wel wat van mijn talen bij geleerd heb, merkte ik deze week. Bij de kapper vroeg de bediende, toen hij klaar was, en we een uitgebreid gesprek hadden, of ik “Fronterlauber” was, hij had niet gemerkt dat ik geen Duitser was! Dat is wel eens erg makkelijk. Veel plezier heb ik van mijn Frans. Het komt herhaaldelijk voor dat ik Hollands praat op de tram, en dan met een half oor luister naar de gesprekken van Fransen. Vooral de Françaises hebben er een handje van opmerkingen te maken over de passagiers. Als ik dan uitstap laat ik even merken dat ik ze helemaal verstaan heb, en dan heb ik echt “lol”. Aan Arike had ik een uitgebreide verjaardagsbrief geschreven, met een brief voor de hele No 100 familie er bij, maar ik kreeg hem terug, omdat er te veel papiertjes in zaten! Twee vel was maar toegestaan! Nu kan ik hem niet meer sturen, ik zal een kaartje sturen.
Gisteren heb ik een reusachtige bof gehad, ik heb n.l. een studieboek dat ik al een paar jaar zocht op de kop getikt. Het kostte wel wat moeite, omdat ik geen papieren had waarop tegenwoordig de studieboeken die de studenten kopen aangetekend worden, maar tenslotte heb ik de man kunnen overtuigen dat hij een uitzondering voor me moest maken. Het gaat om het leerboek van Karrer Org. Chemie. De bestelling bij Broese kan dus afgezegd worden.
Mijn adres heeft een aanvulling gekregen, er moet voor de stad een één staan in een cirkeltje, dat is ter vereenvoudiging van de bestelling. Kijk maar hoe ik het heb geschreven achterop de enveloppe.
Er schijnt weer “voor-alarm”te zijn, er is dus binnen 10 minuten alarm te verwachten.
Snel alles bij elkaar pakken, om tenminste tijd te hebben om naar de kelder te komen.
Veel liefs
Oswald


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...