02 december 2018

Utrecht 16 November 1943 van Paps Ik schrijf je alsof ik een praatje met je maak, zoals het ogenblik me ingeeft.

Eerst even terugkomend op de brief van Paps die een maand geleden aankwam. Deze sloot hij af met "Ziezo dat is weer het einde, maaarrr, zou Theo Uden Masman zeggen… we komen terug. Och, och, waar is die goede tijd van de radio. Dat is werkelijk een ellende zoveel mensen met muziek in je huis." Hierin is nu een link aangebracht.


Dr. G. de Bruin
Utrecht 16 November 1943
Maliebaan 127
Telefoon No. 21063 (K3400)
Postgiro 79698

Mijn beste jongen.

Het lang tevergeefs gewachte pak met de bonbons en de tabak is ten slotte toch nog terecht gekomen, na 6 weken! Zoo zie je alweer dat je nooit den moed moet verliezen; we hadden het allang afgeschreven. Maar de bonbons smaakten reusachtig en ook de tabak heb ik al geprobeerd. De smaak is beter dan van die we krijgen, maar het is een duivelsche toer om die te pakken te krijgen. Je mond moet werken als een waterstraalluchtpomp om dat geval in den brand te houden. Ik heb er een half pijpje van gerookt en daarvoor 8 lucifers gespendeerd wat fataal is met de tegenwoordige lucifer nood. Ik zin er nu op het geval wat handbaarder te maken, want heusch, de smaak is niet slecht en we zijn niet vervelend hier. Iedereen rookt nu tabak uit eigen tuin, min of meer gefermenteerd, maar meer min dan meer. Je kunt deze tabak ook officieel laten fermenteren, wat natuurlijk wel beter is, maar de meeste menschen beginnen daaraan niet, zoo wantrouwend is men geworden en bovendien kost dat geld. Dan maar primitief fermenteren of ongefermenteerd roken, waardoor reeds sterfgevallen zijn voorgekomen. Een gekke wereld. In Ouderkerk heeft Witte ook tabak geteeld; hij fermenteert ook zelf maar hij is daarvoor natuurlijk beter ingericht dan de meeste amateurtabakkers. Hij doet het in een stoof op het lab. en het product is werkelijk rookbaar, waarmede dan echter ook alles is gezegd.
Zaterdag j.l.een gezellige brief van je gehad; als je deze krijgt zul je wel weer geheel ingeburgerd zij in het nieuwe lager, zulke dingen wennen gauw als het tenminste niet al te slecht is, dat is naar je beschrijving geenszins het geval. Je zult inmiddels wel de draagriem hebben ontvangen en ik hoop dat ze naar den zin is. Je weet toch hoe je die twee ringen als gesp moet gebruiken. 


Ten overvloede hierbij een schets in doorsnede je kunt hem op deze wijze op elke lengte zetten, nog veel makkelijker dan en gesp waarvan altijd de gaatjes uitbreken op het stuk dat je nodig hebt. We hebben maar hem maar flink lang gemaakt; inkorten kan je altijd zelf wel, verlengen niet. Ik hoop dat hij naar den zin is, want het was nog niet eenvoudig aan het materiaal te komen.
Deze week gaat er een St Nicolaaspakket aan je af. Ik heb Mams wel gezegd dat dit dan een paar weken te vroeg komt, maar ze vindt beter te vroeg dan te laat hetgeen een waarheid als een koe is. Feitelijk behoor je nu je nieuwsgierigheid te bedwingen, te wachten tot St Nic., maar ik weet niet wat Mams er in doet, dan zal het toch maar verstandig zijn het althans eens te onderzoeken op bederfelijke waar. Ik heb er 6 buizen vooroorlogsche sigaren in gedaan, zwarte waarde hier tegenwoordig ƒ 2,50 per stuk, althans voor den gek die dat er aan wil besteden. Normale prijs voor den oorlog ƒ 0,12 per stuk, dus wel een fijne sigander. Rook ze in gezondheid op.
Een tijd geleden had ik nog wel een kleine hoop dat je met St Nic. thuis zou zijn, omdat ik altijd zoo’n vaag gevoel had dat ze jullie na een half jaar naar huis zouden sturen. Helaas, het ziet er niet naar uit en we zullen geduld moeten hebben. Jammer is het van zoo’n gezellig huiselijk feestje en ook de kerstdagen zullen hier aanmerkelijk minder vrolijk zijn dan we gewend zijn nu er één ontbreekt. Maar enfin, laten we maar niet er over klagen. Als we tenslotte eens rondom ons kijken naar al die menselijke ellende dan kunnen we niet dankbaar genoeg zijn dat we er tot nu toe zoo goed zijn afgekomen. De gehele toestand wordt wel verschrikkelijk en men vraagt zich af waar dat naar toe moet. De toekomst ziet er wel zeer duister uit, onnoemelijk veel goeds en schoons zal zijn vernietigd als eens er een einde aan deze waanzin zal zijn gekomen. Ja, dat zijn zoo van die sombere overwegingen die ik blijkbaar in elke brief aan je moet schrijven en die je trouwens net zoo goed weet als ik. De zaak is dat als ik je schrijf alsof ik een praatje met je maak zoals het ogenblik me ingeeft en dan komt dat ook steeds weer naar voren.
Ik heb eens in de boeken geneusd die je gezonden hebt; vooral dat werk over rubber is interessant, een goed boek om een idee van het geheel te krijgen. Je acethyleenboom is ook heel aardig: goed om te repeteren, je kunt er dan op het examen een boom over op zetten. Toch geven zulke vertellingen een goede kijk op zulke syntheses.
Nu even enkele nieuwtjes uit de familiekring. We hebben weer inkwartiering, weer een apotheker dus dat zal wel gaan denk ik. Alleen is zijn naam onuitsprekelijk voor ons: mams was zo onmoreel om te vragen of het een Poolsche naam was, wat maar matig in goede aarde viel, het bleek een Boheemsche te zijn m.a.w. een Tsjechische als hij onuitsprekelijk is, van … Boheemsch-Duitsch zou zijn natuurlijk gewoon voor ons gehoor. Hij is gisterenavond pas gekomen en ik heb nu pas kennis met hem gemaakt.
Tante Anna is weer terug, na een langdurige afwezigheid. Ze is Oom Johan in Heemstede gaan helpen d.w.z. natuurlijk tante Bep, die ziek was en nog steeds is. 


Dat is ook meer … vat,  zoals men dat in … kringen noemt. Maar nu heeft ze (Tante Anna) weer luidruchtig haar plaats ingenomen en brengt zoo nu en dan Mams en Lili tot wanhoop in de morgen met haar : “Goeden morgen, hebben de dames goed gerrrust!”, en dan later als ze naar boven gaat “Kom we moeten weer eens aan het warrrk”. Vooral dit laatste maakt Lili razend. Jaja het is mot in dat kippenhok tegenwoordig, en dan zoo als haan alleen daar tusschen. Grietje Brink is wel gezellig, dat is een best kind, vrolijk en bescheiden. Maar als het lang duurt zal dat ook wel weer mot geven: vrouwen moet je nooit lang bij elkaar zetten, daar kunnen ze niet tegen. Ik voel me nu als zoo’n soort oom Albert, alleen gaat me niet zoo goed af.
Ziezo, je bent nu weer zowat op de hoogte, de rest hoor je wel weer via de anderen. Vertel eens of  Bleeker ook in jou lager komt of dat hij naar het oude terug moet. Meld of je lager ook aan de rand van de stad ligt, kortom allerlei bijzonderheden waarmee we een idee krijgen van je omgeving. Toen je op je kamer woonde konden we ons dat zoo precies voorstellen, maar nu is alles weer vaag, wat niet leuk is. Dus maar weer eens aan het plaats beschrijven.

Hou je nogmaals maar weer taai
Een poot van je
Vader


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...