06 december 2018

Berlijn 6 December 1943 Brief 23 Van de 54 keer dat er alarm was sinds ik hier ben, was ik 52 maal thuis. Jan krijgt een plaats in de Lindenstrasse


23

6 December ‘43
Heb ik me dit weekend geen tijd meer gevonden deze brief af te maken, maar dat is niet zo erg, gelukkig heb ik Vrijdagmorgen Vrijdag avond een brief aan Paps gepost. Zaterdag bij wijze van Sinterklaascadeau de twee brieven (25 Nov. en 16 Nov.) ontvangen, plus een kaart van Mams van 14 Nov. Was een bof dat de bonbons nog aangekomen zijn, dat was een pakje van mijn hart!
Wat concerten betreft, deze beginnen zó vroeg, dat geen alarm te verwachten is, we moeten vrij vragen om er heen te gaan. Verder gaan ze bij voor alarm al uit, zodat er tijd is nog een heel eind naar huis te komen. Van de 54 keer dat er alarm was sinds ik hier ben, was ik 52 maal thuis, 1 maal nog verder van de stad af, en één maal in de stad, en toen was het alarm waarschijnlijk een vergissing want het duurde maar een kwartier. Ik snap niet dat die nieuwe snuiter bij ons in huis op de Bechstein doet!
Gisteren heb ik een pakje voor jullie klaargemaakt, dat hopelijk in de smaak zal vallen, als jullie niet te veeleisend zijn.
Nogmaals hartelijk dank voor jullie St. Nicolaas pakket, was werkelijk prachtig en heerlijk. Het postpapier heb ik gelukkig ook nog gevonden, al was het wat laat! Nu lieverds, Donderdag gaat mijn pakketje mee naar Leiden, met een vrouw die hier op het lab. werkt. Misschien gaat Lily wel zelf het pakje (Vraag anders Grietje Brink) afhalen. Schrik niet van het mixed Hollands-Duits dat ze er uit kraamt! De mensen uit het volk kunnen talen nu eenmaal slecht uit elkaar houden! Haar adres is:
Baliestraat (de Kooy) 54 p/a W. Brugman.  Leiden. Ze heet mevr. van Kooten.
Maar deze brief komt waarschijnlijk veel later aan. Tot ziens maar, als jullie je al te ongerust maken kom ik naar huis hoor!
Oswald

Jan, in zijn dagboek:

6 December 1943
Vanmiddag kreeg ik van Schültz te horen dat, ik in de Lindenstrasse een plaats kon krijgen. Er was weer eens een verlofganger niet teruggekomen. Dus heb ik meteen de zaak afgewikkeld. Er is nog een Hollander op de kamer, een Utrechtse student, Bornewasser, en twee Tsjechen. Ik ben dus God zij dank weer onder dak.
Daar er tengevolge van de luchtaanvallen overal vandaan levensmiddelen naar Berlijn gestuurd zijn, en vele menschen uit Berlijn weg zijn, is er een enorm overschot aan brood, dat zonder bon aan de bevolking wordt verdeeld. Op de fabriek ook, à raison van 50 pf (voor de winterhulp). Buitenlanders kwamen niet in aanmerking. Dit is weer eens een van de ongerechtigheden, die je hoe langer hoe hoger komen te zitten: van je wordt verlangd dat je hetzelfde werk doet als een Duitser, maar gelijkberechtigd, ho maar!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...