28 november 2018

Utrecht 7 November 1943 van Arike Acht liter benzine in de maand is niet veel, al heb je nog zo’n klein auto’tje.



Utrecht 7 November 1943
Lieve Oos,
Dit is, geloof ik, de eerste brief van No 100 na de ontvangst van de jouwe. Uit naam van allen hartelijk dank daarom. Is het bij jullie ook zo koud en regenachtig als hier? We hebben verdraaid mooi weer gehad de laatste tijd, maar nu lijkt ’t wel huilen. Eergisteren zijn we naar een piano + zang avond van George van Renesse en Albert Douma geweest. ’t Was geweldig goed. A. Douma was helemaal gewoon in zijn doen en laten, helemaal geen groewal (kwal) zoals juffrouw Chevalier zegt. G. van Renesse was reuze. Je was er duetten in. Verder gaan we niet veel uit tot nu toe. Alleen zijn we naar een luchtbeschermingsavond geweest omdat dat moet.
To is vorige week Zondag naar het ziekenhuis in Zeist gegaan. ’t Bevalt haar maar matig, ze vond ’t vreselijk om al die dikke gatten van die vrouwen te moeten wassen; dan moet je zulke lieve bibsjes van kindertjes gewend zijn. ’s Avonds kan ze niet thuis komen omdat het donker is enz. enz. Bovendien stopt de zustertram ’s avonds niet meer bij de Donderstraat zodat ze helemaal naar de Voorstraat moet lopen, ook al bij ’t verlies dus. Jij mag ik ook wel onthouden, als je soms eens binnen kort onverhoopt thuis mocht komen. Alles kan.
Vind je dit papier niet hyper oorlogs? ’t Is in de Bijenkorf gekocht en ’t kaakt vreselijk! Weet je dat ik een foto heb laten maken dewelke goed gelukt is! Hoe is ’t mogelijk zul je zeggen maar ’t is zo. Alleen mijn kraagje zit vreselijk slordig. Mies vindt echter dat dat bij mij hoort, niet erg complimenteus. Hoe gaat ’t bij jullie in Berlijn. ’t Is echt misslijk van me, maar ik kan me zo verdraaid slecht voorstellen, hoe ’t bij jullie is. Heb je nou goede vrienden, waar je mee praten kunt, zodat ’t niet eens zo erg hindert, dat je onnozele brieven van mij krijgt? Je schrijft altijd nogal opgewekt naar huis, dat is goed zo maar ik zou me best kunnen voorstellen, dat je soms in hele andere stemming bent dan je zo laat merken. Probeer als je blieft deze winter opgewekt te blijven, Oos.’t Zal soms wel vervelend moeilijk zijn, maar ’t is enige manier om er te komen. En ’t is maar één winter moet je maar denken. Als je deze brief krijgt duurt ’t eigenlijk nog maar twee maanden voordat we de eerste lentedagen weer krijgen. En dan is alles gauw voorbij. Bovendien is ’t voor de anderen
Oos, ik ga nu naar beneden om, heel alledaags, een kopje thee te schenken. Anders doet Mams ’t en die holt toch al meer dan mij lief is. Paps eet tegenwoordig nooit meer gelijk met ons. Hij is altijd pas om een uur of 7, half 8 thuis. Helemaal niet gezellig, maar er is niets aan te doen. Acht liter benzine in de maand is niet veel, al heb je nog zo’n klein auto’tje. Tante Anna schommelt hier nog altijd om het huis en vanmiddag heeft ze geleerd, dat ze absoluut niet wist, hoe ze de tafel moest dekken. Snap je dat nou, als je een jaar ergens gegeten iedere dag gegeten hebt, als je dan nog niet weet waar de boel moet liggen? Ik geloof dat ze nog steeds een of andere afwijking heeft.
Dag en kusjes
Arike

Oos heeft een kaartje voor een vioolavond, vanavond. De controlestrook zit er alleen nog aan. Het ziet er dus naar uit dat de zaal afgebrand is.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...