27 september 2018

Berlijn. 27 Sept ‘43 Brief 3 Noteer goed de aankomst voor de statistiek van de briefsnelheid!


III
Berlijn.  27 Sept ‘43
Lieve Paps Mams en Lily,

Het is wel wat laat geworden, maar ik begin toch maar even een briefje. Ik heb wel weer wat te vertellen. Zaterdag ging alles in der haast, zodat ik het een en ander vergeten ben. Ik was net bezig voorbereidingen te treffen toen er drie collega’s uit het lager op bezoek kwamen, hetgeen erg gezellig, maar op een ongelukkig moment. Allereerst dan het bezoek bij de vriend van Elsbeth. Het bleek een jongeman te zijn, erg aardig en van een voorkomendheid en beleefdheid, dat je je in Frankrijk waande. Ik ben er heen geweest met een collega van AEG die ook student was, maar later is gekomen. Die collega was er al vaker geweest, dat maakte voor mij de kennismaking wat eenvoudiger. Ik ga er beslist nog eens heen. Het was geweldig “huiselijk”, zo echt ouderwets met thee en koek, en wat muziek, en praten over boeken uit zijn boekenkast enz. enz.
Ik heb verder gehoord dat er nog een Waalse kerk is hier, waar in het Frans gepreekt wordt. Ik ga er binnenkort heen met twee theologen, dus in goed gezelschap! Vandaag heb ik weer eens een poging gedaan wat mij kamer betreft, dus de hoop heb ik nog niet opgegeven.
Het begint al vroeg donker te worden, en daar gaan ze nog wintertijd invoeren volgende week, dan is het ook meteen donker ’s avonds na fabriekstijd. En dan moet je ook weer zoveel vroeger thuis zijn om niet door alarm verrast te worden. Nu ga ik ’s avonds bijna nooit uit alleen naar concerten zo nu en dan. En om een pakje te halen ik ben benieuwd wat dat proberen naar Köpenick en met de post oplevert! Dit tussendoor – briefje is ook al weer vol, ik ga maar gauw naar bed. No III noteer goed de aankomst voor de statistiek van de briefsnelheid!
Hopelijk tot spoedig weerziens
Oswald



De collega, waarmee Oos naar “de vriend van Elsbeth” is geweest, is hoogstwaarschijnlijk Jan de Boer, en die vriend heet Polemann. Jan schrijft op de 23 n.l in zijn dagboek:

Vanavond naar Polemann geweest met de Bruijn die hem – heel toevallig – ook kent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...