22 september 2018

Berlijn 22 Sept ‘43 Brief 1 Ik ben er weer toe over gegaan mijn brieven te nummeren


22 sept ‘43
Lieve Mams.

Je brief van 7 Sept heb ik zoëven ontvangen, en ik merk dat er weer iets mis is geweest met de post, of jij hebt je vergist, en mijn brieven te haastig gelezen. Ik schrijf dus maar even een tussendoor-brief, om je gerust te stellen wat betreft het lot van verschillende dingen.
De koffer is prachtig en ik heb er veel aan, nu ik weer ik het lager terug moet, het is extra ruimte, die afgesloten kan worden. In het lager heb ik me een plaats besproken, en ik heb in zoverre geluk, dat ik net bijtijds ben geweest, met bespreken, zodat ik nu in een apart kamertje zit met 8 man, waar we geen last hebben van de andere hotelgasten.

Woensdagavond.
Ziezo, ik heb weer eens lekker gegeten, aardappels (in de schil gekookt) met jus, van wat vlees, sanoviet en margarine. Voor toe nog wat pap van gisteren, en een heerlijke peer van thuis. Zo kan ik er weer tegen tot morgen vroeg. Het is nu kwart voor acht, ik heb dus nog een behoorlijke avond voor me. Het is erg rustig op mijn kamer, Bob is uit, naar zijn Groningse vrienden toe. Ik geniet echt van de stilte vooral met het vooruitzicht weer naar het lager terug te moeten. Dit zal wel weer meevallen, denk ik, omdat ik nu in een kamertje kom dat veel rustiger ligt dan dat van vroeger, en bovendien zit ik daar met een stel dat vroeger op kamers heeft gewoond, dus mensen die een beetje van rust houden. Verder is de gezelligheid ook veel waard.
Wat ik met alles wat ik in de loop der tijden aan goederen verzameld heb aan moet, weet ik nog niet, er zal wel geen plaats voor zijn in het lager. Waarschijnlijk mag ik wel wat bij Mevr. Schlegel laten staan, dat zou wel makkelijk zijn. We proberen op het ogenblik gedaan te krijgen dat we de kamer behouden om ’s avonds rustig te kunnen zitten lezen en zo, maar we moeten afwachten of dat lukken zal. Het is erg prettig dat de kamer zo dicht bij het lager is.
Zondag j.l. hebben we bij Kees Booy zijn verjaardag gevierd, met een borrel en prachtige taart die de vrouw van de tandarts gebakken had, het was vooral gezellig.
Gisteren is een van de studenten, Frans Wesseling, naar huis vertrokken. Hij wachtte al een maand op het laatste papiertje, maar hij is tenslotte nog gegaan. Misschien is het wel aardig als jullie hem eens opbellen, of beter nog opzoeken, dan kunnen jullie ook eens uit andere bron dan mijn brieven, die natuurlijk altijd onvolledig zijn, het een en ander horen. Het leven hier is het zo moeilijk te beschrijven, je vergeet soms het belangrijkste en dan is er voor jullie natuurlijk geen touw aan vast te knopen. Misschien kan Lily hem eens op gaan zoeken, ze heeft toch niets te doen! (Niet happen Lily!)
Morgenavond ga ik naar de familie Elsbeth. In mijn volgende brief schrijf ik daar wel over.
Ik ben er weer toe over gegaan mijn brieven te nummeren, dan weet ik tenminste zeker welke brieven aankomen, en welke verloren gaan. Iedere brief naar huis krijgt een nummer. Ik zal hier een lijstje aanleggen met de data waarop ze verstuurd zijn, en ik hoor graag wanneer ze aankomen, dat schrijf ik er dan ook op.
Nu nog zakelijk, en dan is het weer genoeg voor vanavond. Het pak van 4 Aug, in de koffer, is goed aangekomen, evenals de koffer. Was dat wel de koffer, dat pak van 4 Aug? Het komt me voor dat ik de koffer al veel langer heb! Over de buikloop wekker heb ik al meer geschreven, hij voldoet uitstekend. Zoals iedere klok uit huize de Bruin, die niet direct loopt heb ik deze ook eerst op zijn buik gelegd voor ik mijn oordeel velde.
Het fruit komt prachtig aan. Ik zal wat vaker aan Grandpère schrijven, in ieder geval eens in de twee weken, en na bombardementen, als ik er weer goed afgekomen ben. Jammer dat Corrie weg gaat, het is zo’n goede barometer!
Alle verloven zijn “gesperd”, en verder is het niet mogelijk naar Frankrijk te gaan. Mams stuur toch maar die geboorteakten, ik zal nog eens proberen iets te doen.
Er staat nog een begin van een zin die je waarschijnlijk niet af gemaakt hebt, over paps die photo’s gemaakt heeft. Waarvan eigenlijk?
Zijn  de bijen al terug van de heide? Ik ben benieuwd of je nog heidehoning ziet!
Deze brief is weer erg slecht geschreven. Stuur nog eens een blocknote, dit papier is zo vervelend, het animeert niet hierop goed te schrijven.
Het adres van Wesselink is: Dr D.G. Wesselink arts Calandstraat 32D Rotterdem.

Veel liefs verder, ik heb goede hoop om spoedig bij jullie te zijn.
Oswald

P.S. schrijf de volgende brieven maar weer naar de Frederichs Hagenstraße 14, ik zal tegen die tijd wel verhuisd zijn. Schrijf aangetekend, dat gaat sneller!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...