13 mei 2018

Berlin Köpenick 13 Mei 1943 AEG Kabelfabriek Oberspree


13 mei 1943
Beste Paps mams en Lily

We hebben vannacht al geslapen in ons definitieve “lager” aangezien we echter met Tsjechen een zelfde barak moeten delen, zijn we aan het protesteren en dit zal wel succes hebben. Mijn werk is nog niet vastgesteld. Ik zit bij de AEG Kabelfabriek Oberspree in Berlijn. Ober Schöneweide. Ik zit met een zeer heterogeen stel dominee’s, juristen economen enz. Geen enkele bekende is er bij, maar het zijn geschikte kerels, totaal 26 man. Er zijn veel Fransen, b.v. op het kantoor en Françaises die op ongeveer de zelfde manier als wij hier zijn gekomen. Krijgsgevangenen zijn er ook veel, ze staan gewoon op de tram. Iedereen schudt zijn hoofd als ze horen hoe we hier gekomen zijn. Zelfde dokter die ons weer keurde. Ze weten letterlijk niets. Je krijgt mijn adres zodra ik het gevoel heb dat het definitief is.
In haast,
Oswald




13 mei ‘43
IV
Beste Paps Mams Lily enz.

Jullie zoon en broeder is op het ogenblik arbeider in de AEG Kabelwerke Oberspree.
Alle pogingen om iets anders te bereiken lijden schipbreuk, men heeft hier niets te maken met de toezeggingen van de Rijkscommissaris. Mijn animo om te klagen bij de “Beauftragte” is me vanmiddag ook al ontnomen. We zijn nu verplichte arbeider omdat we wat uitgehaald hebben. Wil Paps misschien proberen iets te bereiken bij de officieel daarvoor aangestelde persoon. n.l. Herr Eftger, Beanstater des Reichscommissars Oberbereichsbiter Reigs commissariaat de Haag. De barak waar we in lagen zullen we wel niet ontkomen. Tsjechen en Fransen vormen ons gezelschap. De toestand zal ik maar niet beschrijven. Er zal iets aan gedaan worden is ons beloofd, maar we rekenen nergens meer op. Ik ben student nr. 201, en in de fabriek ben ik Stamm nr. 0204353.
Bandmachinenarbeiter in Dk 3
Tot ziens Oswald

Berlin  Köpenick
Friedrichhagenstraße 14



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...