14 mei 2018

Berlijn 14 Mei 1943 Drie kwartier in de schuilkelder

Berlijn 14 mei 1943
Beste Paps, Mams en Lily,

Vanmorgen om 6 uur begon mijn werk op de fabriek. Gisterenavond om elf uur gingen we pas naar bed, in het zelfde kamp hebben we betere plaatsen gekregen, en daar moest eerst nog aan gepoetst worden. Verder moesten we nog drie kwartier in de schuilkelder. Ik ben dus niet erg uitgeslapen. Het werk zelf viel me nogal mee, alleen is het in de werkplaats een heidensch kabaal, mijn oren tuiten er nog van. De stemming onder de studenten gaat best op het ogenblik, alleen is het jammer dat er enkelen, zoals ik, om de tuin geleid zijn. Hoelang ze me achter deze machiene zullen laten staan weet ik niet, maar het zal wel een tijdje duren. Jammer dat ik niet bij je verjaardag kon zijn, mams, maar ik denk aan je hoor. Tijd en zin om aan een uitvoerig relaas te schrijven heb ik nog steeds niet, eerst moet ik een beetje langer slaap krijgen.

Oswald

Friedrichhagenstraße 14
Berlin -  Köpenick

Adres hier boven, op de fabriek ben ik Stamm nr. 0204353
bij AEG Kabelwerke Oberspree
Berlin Oberschöneweide
Wilhelminenhofstr.  76/77

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...