18 oktober 2019

Woensdag 18 October 1944. Oos : Als je zulke dingen leest, dan besef je pas dat er nog heel wat gebeuren gaat vóór er vrede komt.


Woensdag 18 October
Vandaag weer aansporing gekregen tot harder werken. Alle onderwerpen waar ik mee bezig ben worden door Reiß onder de loep genomen, en de voortzetting besproken . Toen ik een voorstel in een bepaalde richting deed, zei Rieß: “Ich lasse Ihnen folle Freiheit wie Sie diese Problemen anfasse wollen” of iets dergelijks. Er wordt dus zelfstandig werk van me verlangd. Ik denk dat het eindelijk tot de Heren is doorgedrongen dat ik geen bliksem meer uitvoerde, ofwel: Nowak heeft een hint gekregen dat er meer gewerkt moet worden.
De dag verloopt overigens rustig. Vergadering van de Spreekrans: verdraaid gezellig, Hans spreekt over het Katholieke geloof en over de mis.
Vandaag staat buiten overal een verordening aangeplakt over de “Volkssturm”, de organisatie van de partizanenoorlog tegen een eventuele bezetter. Als het zover komt dat deze plannen ten uitvoer gebracht worden, dan gaat D. volledig te gronde. Er blijft dan werkelijk geen huis meer staan. Als je zulke dingen leest, dan besef je pas dat er nog heel wat gebeuren gaat vóór er vrede komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...