30 september 2019

Zaterdag 30 September 1944 Oos : Twee uur na het vertrek van Fischer begon de landing! Zijn huis staat in Velp.

Zaterdag 30 Sept.
Vanmorgen begint de dag weer eens slecht. Gisteren werd er al verteld dat er geen “Kuchen” meer gemaakt zouden worden vanaf 1 October, en nu gingen natuurlijk de laatste “Kuchen” voor mijn neus weg, en nog wel aan Paans
Vanmiddag een beetje geschrokken, toen Fischer opbelde en naar Fr Boensel vroeg, omdat ik dacht dat Fischer in Holland zat, kreeg ik te horen dat Fischer al twee weken zit te wachten dat ik eens bel! Wat een figuur! Ik kreeg dan ook te horen hoe de toestand in Holland was vlak vóór de landingen van luchttroepen. De bevolking van 18 – 50 jaar moest zich melden voor het spitten en graven in Duitschland. Niemand melde zich. Bij bosjes opgepikt, Fischer in de centrale verwarming! Vlucht van alles wat met NSB en Wehrmacht te maken had. Alleen directe bezettingstroepen bleven. Daarna grens gesloten voor NSB!
{Naar aanleiding van de in 1944 vluchtende Duitsers en NSB’ers heeft de snelweg Utrecht – Arnhem tot jaren na de oorlog de bijnaam “hazenpad” gedragen}.
Na een kort onderhoud afgesproken voor de volgende week. Twee uur na het vertrek van Fischer begon de landing! Zijn huis staat in Velp, wellicht is daar niet veel gebeurd, maar het is wel een gevaarlijke hoek!
Naar de opera. Prgramma onbekend voor mij.
Erna Berger heeft een succes geoogst als nooit te voren. Het is ook zo’n lief klein ding, pittig en met een prachtige stem het was de lieveling van het publiek, en terecht. Ik heb genoten, en kan er maar steeds niet over uit, dat ik het hier nog niet zo slecht heb als wel in overeenstemming zou zijn met de wèrkelijke toestand.
Thuis gekomen op de kamer van Bob het hele verhaal van Fischer in kleuren en geuren verteld.




Jan : 


Zaterdag 30 September 1944.
Weer een week voorbij. En het lijkt wel of we iedere keer verder van het einde van de oorlog af komen te staan. Het duurt voor ons allen veel te lang, en God zal ons arme Holland bewaren, als we een strengen winter krijgen. Want kolen krijgen ze niet meer, daar hebben onze heeren beschermers wel voor gezorgd. Het heeft toch wel zijn voordelen “beschermd” te zijn!
Zoo langzaan aan heb ik me volkomen bij het idee, dat we Holland en zeer waarschijnlijk onze familie niet meer terug zullen zien, neergelegd. Het is beroerd, maar wat kun je er tegen doen.
Met de studie is het definitief uit, en als de Russen ook bij ons komen, zal het voor de jongere generatie wel neerkomen op een emigratie naar Amerika of zoo.
...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...